Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok közlésmódjai, gyakorlásvezetése, irányítása
- Utánzó formájú gyakorlatismertetés, vezetés
Ezen módszer lényege, hogy nemcsak a
mozgásfeladatot ismertetjük, hanem az utánozandó, hasonló mozgást
is. Pl.: „gyerekek, mint ahogyan a szél erre-arra hajlítja a fákat, úgy
hajoljatok ti is a körben állva befelé, azután kifelé!” Így nemcsak a
helyes képzet kialakítását segítjük elő, hanem felkeltjük a gyermek
érdeklődését is a mozgás iránt. Fontos, hogy olyan mozgásokat
utánoztassunk, amelyeket ismernek a gyermekek, és amelyek hasonlítanak a kívánt
mozgáshoz.
Utánoztathatunk munkamozgásokat, mindennapi
életben előforduló cselekvéseket (favágás, fűrészelés,
kerékpározás); természet tárgyait, használati tárgyaknak
(fák hajladozása, csónak ringása), állatoknak, gépeknek, továbbá
mesealakoknak (kutya, cica, nyuszi, vonat, repülő, óriás, törpe)
mozgását. Ezeknél, ha nem zavarja a végrehajtást, hangutánzással is
kísérhetik a gyermekek a mozgást.
Előfordulhat―új
gyakorlat esetén―, hogy nem tudunk a végrehajtandó gyakorlathoz hasonló és a
gyermekek által ismert mozgást találni. Ebben az esetben a „gépies
utánzást” alkalmazhatjuk. Ilyenkor elhagyjuk az ismeretközlést és egy
érdeklődést keltő mondat után együtt végezve a feladatot a tanító, a
tanár utánoztatja azt. Pl.: Gyerekek, a következő gyakorlatot együtt
végezzük, és úgy lengessétek mindkét karotokat, ahogyan tanító (tanár) néni
(bácsi) mutatja. Csak olyankor alkalmazható, ha állandóan láthatjuk
egymást.
Példák utánzó formájú gyakorlatismertetésre, vezetésre
❖ Almaszedés
„Álljatok egyenesen! Tegyétek a karotokat a fületek mellé! Most próbáljátok leszedni az almát a fáról! Egyszer az egyik kezetekkel, majd a másikkal! Nyújtózkodjatok jó magasra, hogy elérjétek az almákat! … Egyikkel, másikkal! Na, még egyszer és elég!”
❖ Fújja a szél a fákat
„Nyissátok ki a kaput, és tegyétek a karotokat a fületek mellé! Hajoljatok úgy, mint a fák, ha fúj a szél! Egyszer erre, egyszer arra! Balra, jobbra! Erősebben fúj most a szél, jobban hajoljatok oldalra! Nagyon süvít a szél, szeretném hallani! .... Elég!”
❖ Hastáncos
„Terpesszétek a lábatokat, és a kezeteket érintsétek össze a fejetek felett! Biztosan láttatok már hastáncost! Próbáljuk meg utánozni! Csípőtökkel írjatok le köröket, egyszer balra, egyszer jobbra! Az az ügyes, akinek nem mozdul el a lába a talajról. Balra-jobbra! ... Elég!”
❖ Kapu
„Álljatok egyenesen, tegyétek a kezeteket tarkóra! Egy nagy ugrással nyissátok ki a kaput, ugorjatok terpeszbe, majd szintén egy ugrással csukjátok be a kaput! Nyit- zár! … Elég!”
❖ Kán-kán
„Most híres táncosok leszünk! Tegyétek a kezeteket csípőre! Egy kis ugrással lendítsétek előre a térdeteket! Fel, majd vissza! Ugyanezt csináljuk meg nyújtott lábbal! Fel és vissza! Jöjjön a másik láb! Térd, vissza, láb, vissza! Kán-kánt táncolunk! Térd, vissza! Láb, vissza! … Elég!”
❖ Kis óra
„Újra nyissátok ki a kaput, kezeteket tegyétek a csípőtöknél az oldalatokra. Fejünkkel a fali órát fogjuk utánozni! Billentjük balra, majd jobbra! Közben a hangját is utánozzuk: tik-tak! Tik, tak! … Elég!”
❖ Kaszálás
„Biztosan láttatok már idős bácsit, amikor füvet kaszált. Nézzük, hogyan is csinálta! Tegyétek mindkét karotokat egy oldalra, úgy ahogy mutatom! Most lendítsétek át a másik oldalra, majd vissza! Az az ügyes, aki jól hátra lendíti a kaszát! … Szerintem jó munkát végeztünk, lekaszáltuk az összes füvet!”
❖ Malomkörzés
„Most összegyűjtjük a sok füvet! A szélmalom segíteni fog ebben nekünk! Egyik kezeteket tegyétek a fületek mellé, a másik maradjon a testetek mellett! Induljon a malomkörzés előre, szép lassan, … majd gyorsítsunk! Gyorsan-gyorsan! … Majd lassítsunk… és megáll a kerék! Szépen összefújtuk a füvet egy helyre!”
❖ Biciklizés
„Most induljunk el biciklizni! Üljetek le, és támaszkodjatok meg magatok mögött! Egyik lábatokat a lenti, a másikat a fenti pedálra tegyétek! Indulhatunk! Tekerd azt a biciklit! Gyorsabban, mert lemaradsz! … Elég!”
❖ Talphinta
„Most hintázni fogunk! Nem is akárhogyan, a talpunkon. Álljatok egyenesen! Emelkedjetek lábujjra, majd vissza! Most támaszkodjatok a sarkatokra, és vissza! Lábujjra-vissza, sarokra-vissza! Hinta-palinta! Az ügyes, aki nem billen el! … Elég!”
❖ Evezés
„Itt az ideje, hogy elmenjünk evezni. Üljetek le törökülésbe és tartsátok a karotokat behajlítva a mellkasotok előtt! Nyújtsátok a karokat előre, és az evezőt jó messzire merítsétek a vízbe, majd húzzátok vissza! A törzsetek mozgásával is segítsétek az evezést! Előre és vissza! … Elég!”
❖ Integetés
„Üljetek nyújtott, összezárt lábbal, támaszkodjatok a hátatok mögött! Most a lábfejünkkel integetni fogunk. Egyik lábad talpát mutasd nekem, a másikat dugd el úgy, hogy feszítsd le! Most cseréljük meg, és vissza! Integessünk folyamatosan! … Elég!”
❖ Alagút
„Gondolom mindenki utazott már hosszabb-rövidebb alagútban! Térdeljetek le és támaszkodjatok le a kezetekkel úgy, hogy a combotok egyenes legyen! Nyújtsátok ki a térdeteket és emeljétek a csípőtöket magasra! Kész is az alagút! Most vége az alagútnak, engedjétek le magatokat! Fel−le! … Elég!”
❖ Cicahát
„Most a cicákat fogjuk utánozni. Térdeljetek le és támaszkodjatok magatok előtt a kezetekre! Domborítsátok a hátatokat, mint a cicák, majd homorítsatok és nézzetek az égre! Cicahát−homorít! Nyugodtan nyávoghattuk is! Cicahát−homorít! … Elég!”
❖ Asztal
„Üljetek le, támaszkodjatok hátul a kezetekkel! Kicsit húzzátok fel a térdeteket, de a talpatok maradjon a talajon! Emeljétek fel a csípőtöket jó magasra, és olyan egyenes legyen a combotok és a törzsetek, mint egy asztal! Ereszkedjetek vissza! Terülj, terülj asztalkám! Vissza! Fel-le! … Elég!”
❖ Kiscsikó
„Szerintem nagyon sokan szeretitek a lovakat, különösen a kiscsikókat! Guggoljatok le, kezetekkel támaszkodjatok magatok előtt! Rugaszkodjatok le a lábatokról, és a levegőben kapálódzatok a lábatokkal, mint egy kiscsikó! Vigyázzatok, nehogy orra essetek! Ne legyen túl nagy a lendületetek, mert áteshettek! Mindenki legalább ötször próbálkozzon! Annál ügyesebbek vagytok, minél több időt töltötök a levegőben”
❖ Éhes krokodil
„Láttatok már a tévében, vagy esetleg állatkertben krokodilt? Tudjátok, hogy az éhes krokodil nagyon veszélyes állat? Most mi is ilyen éhes krokodilok leszünk. Feküdjetek hasra, tegyétek a kezeteket a fületek mellé! Nyissátok ki a krokodil száját úgy, hogy egyik kezeteken támaszkodjatok, másikat pedig a törzsötökkel együtt emeljétek fel! Most csukjátok be! Nyissátok ki ismét, de a másik kezetekre támaszkodjatok! A krokodil akkor ügyes, ha minél gyorsabban és minél nagyobbra nyitja a száját! Nyitja-zárja! … Elég!”
❖ Verébszökdelés
„Álljatok egyenesen, tegyétek a kezeteket csípőre! Mutassátok meg, hogyan ugrálnak a kis verebek! Először helyben! Nagyon ügyesek vagytok! Most előre ugráljon a kis veréb négyszer! Hangosan számoljuk: egy-kettő-három-négy! Most hátra! 1-2-3-4! Most az ablak felé! 1-2-3-4! Most az ajtó felé! 1-2-3-és elég!”
❖ Kormányzás
„Autóban nem ültünk még ma. Ez egy nagyon érdekes autó, mert hason fekve kell vezetni! Feküdjetek hasra és tegyétek a karotokat a fületek mellé! Emeljétek fel a törzseteket, hogy kilássatok, fogjátok meg a kormányt és forgassátok erre-arra! Hallani szeretném, hogyan berregnek ezek az autók! Az a gyerek juthat a legmesszebbre, aki legtovább bírja törzsét fenntartani! Még egy kicsit! … Elég!”
❖ Árbóc
„A Balatonon járunk, és szerencsénk van, mert beülhetünk egy vitorlásba. Anya a partról figyeli a hajónkat. Feküdjetek hanyatt, tegyétek a kezeteket a fejetek alá! Mivel sok hajó van a vízen, Anya néha látja az árbocunkat, emeljétek fel a lábatokat az ég felé! Máskor meg nem látja, engedjétek vissza a lábatokat! Fel-le! Fel-le! … Elég”