Skip navigation

Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok közlésmódjai, gyakorlásvezetése, irányítása

  • Utánzó formájú gyakorlatismertetés, vezetés

Ezen módszer lényege, hogy nemcsak a mozgásfeladatot ismertetjük, hanem az utánozandó, hasonló mozgást is. Pl.: „gyerekek, mint ahogyan a szél erre-arra hajlítja a fákat, úgy hajoljatok ti is a körben állva befelé, azután kifelé!” Így nemcsak a helyes képzet kialakítását segítjük elő, hanem felkeltjük a gyermek érdeklődését is a mozgás iránt. Fontos, hogy olyan mozgásokat utánoztassunk, amelyeket ismernek a gyermekek, és amelyek hasonlítanak a kívánt mozgáshoz.

Utánoztathatunk munkamozgásokat, mindennapi életben előforduló cselekvéseket (favágás, fűrészelés, kerékpározás); természet tárgyait, használati tárgyaknak (fák hajladozása, csónak ringása), állatoknak, gépeknek, továbbá mesealakoknak (kutya, cica, nyuszi, vonat, repülő, óriás, törpe) mozgását. Ezeknél, ha nem zavarja a végrehajtást, hangutánzással is kísérhetik a gyermekek a mozgást.

Előfordulhat―új gyakorlat esetén―, hogy nem tudunk a végrehajtandó gyakorlathoz hasonló és a gyermekek által ismert mozgást találni. Ebben az esetben a „gépies utánzást” alkalmazhatjuk. Ilyenkor elhagyjuk az ismeretközlést és egy érdeklődést keltő mondat után együtt végezve a feladatot a tanító, a tanár utánoztatja azt. Pl.: Gyerekek, a következő gyakorlatot együtt végezzük, és úgy lengessétek mindkét karotokat, ahogyan tanító (tanár) néni (bácsi) mutatja. Csak olyankor alkalmazható, ha állandóan láthatjuk egymást.

 

Példák utánzó formájú gyakorlatismertetésre, vezetésre

Almaszedés

„Álljatok egyenesen! Tegyétek a karotokat a fületek mellé! Most próbáljátok leszedni az almát a fáról! Egyszer az egyik kezetekkel, majd a másikkal! Nyújtózkodjatok jó magasra, hogy elérjétek az almákat! … Egyikkel, másikkal! Na, még egyszer és elég!”

Fújja a szél a fákat

„Nyissátok ki a kaput, és tegyétek a karotokat a fületek mellé! Hajoljatok úgy, mint a fák, ha fúj a szél! Egyszer erre, egyszer arra! Balra, jobbra! Erősebben fúj most a szél, jobban hajoljatok oldalra! Nagyon süvít a szél, szeretném hallani! .... Elég!”

Hastáncos

„Terpesszétek a lábatokat, és a kezeteket érintsétek össze a fejetek felett! Biztosan láttatok már hastáncost! Próbáljuk meg utánozni! Csípőtökkel írjatok le köröket, egyszer balra, egyszer jobbra! Az az ügyes, akinek nem mozdul el a lába a talajról. Balra-jobbra! ... Elég!”

Kapu

„Álljatok egyenesen, tegyétek a kezeteket tarkóra! Egy nagy ugrással nyissátok ki a kaput, ugorjatok terpeszbe, majd szintén egy ugrással csukjátok be a kaput! Nyit- zár! … Elég!”

Kán-kán

„Most híres táncosok leszünk! Tegyétek a kezeteket csípőre! Egy kis ugrással lendítsétek előre a térdeteket! Fel, majd vissza! Ugyanezt csináljuk meg nyújtott lábbal! Fel és vissza! Jöjjön a másik láb! Térd, vissza, láb, vissza! Kán-kánt táncolunk! Térd, vissza! Láb, vissza! … Elég!”

Kis óra

„Újra nyissátok ki a kaput, kezeteket tegyétek a csípőtöknél az oldalatokra. Fejünkkel a fali órát fogjuk utánozni! Billentjük balra, majd jobbra! Közben a hangját is utánozzuk: tik-tak! Tik, tak! … Elég!”

Kaszálás

„Biztosan láttatok már idős bácsit, amikor füvet kaszált. Nézzük, hogyan is csinálta! Tegyétek mindkét karotokat egy oldalra, úgy ahogy mutatom! Most lendítsétek át a másik oldalra, majd vissza! Az az ügyes, aki jól hátra lendíti a kaszát! … Szerintem jó munkát végeztünk, lekaszáltuk az összes füvet!”

Malomkörzés

„Most összegyűjtjük a sok füvet! A szélmalom segíteni fog ebben nekünk! Egyik kezeteket tegyétek a fületek mellé, a másik maradjon a testetek mellett! Induljon a malomkörzés előre, szép lassan, … majd gyorsítsunk! Gyorsan-gyorsan! … Majd lassítsunk… és megáll a kerék! Szépen összefújtuk a füvet egy helyre!”

Biciklizés

„Most induljunk el biciklizni! Üljetek le, és támaszkodjatok meg magatok mögött! Egyik lábatokat a lenti, a másikat a fenti pedálra tegyétek! Indulhatunk! Tekerd azt a biciklit! Gyorsabban, mert lemaradsz! … Elég!”

Talphinta

„Most hintázni fogunk! Nem is akárhogyan, a talpunkon. Álljatok egyenesen! Emelkedjetek lábujjra, majd vissza! Most támaszkodjatok a sarkatokra, és vissza! Lábujjra-vissza, sarokra-vissza! Hinta-palinta! Az ügyes, aki nem billen el! … Elég!”

Evezés

„Itt az ideje, hogy elmenjünk evezni. Üljetek le törökülésbe és tartsátok a karotokat behajlítva a mellkasotok előtt! Nyújtsátok a karokat előre, és az evezőt jó messzire merítsétek a vízbe, majd húzzátok vissza! A törzsetek mozgásával is segítsétek az evezést! Előre és vissza! … Elég!”

Integetés

„Üljetek nyújtott, összezárt lábbal, támaszkodjatok a hátatok mögött! Most a lábfejünkkel integetni fogunk. Egyik lábad talpát mutasd nekem, a másikat dugd el úgy, hogy feszítsd le! Most cseréljük meg, és vissza! Integessünk folyamatosan! … Elég!”

Alagút

„Gondolom mindenki utazott már hosszabb-rövidebb alagútban! Térdeljetek le és támaszkodjatok le a kezetekkel úgy, hogy a combotok egyenes legyen! Nyújtsátok ki a térdeteket és emeljétek a csípőtöket magasra! Kész is az alagút! Most vége az alagútnak, engedjétek le magatokat! Fel−le! … Elég!”

Cicahát

„Most a cicákat fogjuk utánozni. Térdeljetek le és támaszkodjatok magatok előtt a kezetekre! Domborítsátok a hátatokat, mint a cicák, majd homorítsatok és nézzetek az égre! Cicahát−homorít! Nyugodtan nyávoghattuk is! Cicahát−homorít! … Elég!”

Asztal

„Üljetek le, támaszkodjatok hátul a kezetekkel! Kicsit húzzátok fel a térdeteket, de a talpatok maradjon a talajon! Emeljétek fel a csípőtöket jó magasra, és olyan egyenes legyen a combotok és a törzsetek, mint egy asztal! Ereszkedjetek vissza! Terülj, terülj asztalkám! Vissza! Fel-le! … Elég!”

Kiscsikó

„Szerintem nagyon sokan szeretitek a lovakat, különösen a kiscsikókat! Guggoljatok le, kezetekkel támaszkodjatok magatok előtt! Rugaszkodjatok le a lábatokról, és a levegőben kapálódzatok a lábatokkal, mint egy kiscsikó! Vigyázzatok, nehogy orra essetek! Ne legyen túl nagy a lendületetek, mert áteshettek! Mindenki legalább ötször próbálkozzon! Annál ügyesebbek vagytok, minél több időt töltötök a levegőben”

Éhes krokodil

„Láttatok már a tévében, vagy esetleg állatkertben krokodilt? Tudjátok, hogy az éhes krokodil nagyon veszélyes állat? Most mi is ilyen éhes krokodilok leszünk. Feküdjetek hasra, tegyétek a kezeteket a fületek mellé! Nyissátok ki a krokodil száját úgy, hogy egyik kezeteken támaszkodjatok, másikat pedig a törzsötökkel együtt emeljétek fel! Most csukjátok be! Nyissátok ki ismét, de a másik kezetekre támaszkodjatok! A krokodil akkor ügyes, ha minél gyorsabban és minél nagyobbra nyitja a száját! Nyitja-zárja! … Elég!”

Verébszökdelés

„Álljatok egyenesen, tegyétek a kezeteket csípőre! Mutassátok meg, hogyan ugrálnak a kis verebek! Először helyben! Nagyon ügyesek vagytok! Most előre ugráljon a kis veréb négyszer! Hangosan számoljuk: egy-kettő-három-négy! Most hátra! 1-2-3-4! Most az ablak felé! 1-2-3-4! Most az ajtó felé! 1-2-3-és elég!”

Kormányzás

„Autóban nem ültünk még ma. Ez egy nagyon érdekes autó, mert hason fekve kell vezetni! Feküdjetek hasra és tegyétek a karotokat a fületek mellé! Emeljétek fel a törzseteket, hogy kilássatok, fogjátok meg a kormányt és forgassátok erre-arra! Hallani szeretném, hogyan berregnek ezek az autók! Az a gyerek juthat a legmesszebbre, aki legtovább bírja törzsét fenntartani! Még egy kicsit! … Elég!”

Árbóc

„A Balatonon járunk, és szerencsénk van, mert beülhetünk egy vitorlásba. Anya a partról figyeli a hajónkat. Feküdjetek hanyatt, tegyétek a kezeteket a fejetek alá! Mivel sok hajó van a vízen, Anya néha látja az árbocunkat, emeljétek fel a lábatokat az ég felé! Máskor meg nem látja, engedjétek vissza a lábatokat! Fel-le! Fel-le! … Elég”