Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
9. fejezet
Ellenőrzés, értékelés, önértékelés a mozgástanítás-tanulás folyamatában:
- folyamatos ellenőrzés;
- hibajavítás módszertana;
- időszakos ellenőrzés;
- értékelés;
- osztályozás;
- a tanulók fizikai képességeinek mérése.
Célok
A tanulási egység tananyagának elsajátításával Ön a következő ismeretekkel lesz gazdagabb:
- megismeri az ellenőrzés két formáját: a folyamatos és az időszakos ellenőrzés jellemzőit;
- megtanulja a hibajavítás módszertanát;
- tisztában lesz az értékelés jelentőségével, fajtáival, személyiségfejlesztésben betöltött szerepével, az önértékelés pozitív hatásával;
- tudni fogja az osztályozás jelentőségét, az osztályzatokkal szemben támasztható követelményeket;
- ismerni fogja az osztályozás funkcióit;
- ismereteket szerez a tanulók fizikai állapotának méréséről.
Ellenőrzés, értékelés, önértékelés a mozgástanítás-tanulás folyamatában
- A fenti fogalmak, tevékenységek ― kiegészítve a hibajavítással, valamint az osztályozással ― igen fontos helyet foglalnak el a testnevelés oktatásának módszertanában.
- A motoros tanítás-tanulás folyamatában az ismeretátadás után közvetlenül megkezdődik a feldolgozás szakasza, az első próbálkozás és az elsődleges gyakorlás révén. Az alkalmazott módszerek között ― a gyakorlás irányítása és szabályozása mellett ― az ellenőrzésnek, a hibajavításnak, a segítségnyújtásnak és az értékelésnek (formáló-segítő) van fontos szerepe. A további szakaszokban (ismétlés, gyakorlás azonos feltételek mellett, és rögzítés, gyakorlás változó feltételek mellett) a hibajavítás állandó feladat marad, míg a folyamat lezárásaként a formáló-segítő értékelést felváltja az összegző értékelés.
- Az ellenőrzésnek két formáját különböztetjük meg: a folyamatos és az időszakos ellenőrzést. Akkor járunk el helyesen, ha a két formát együttesen alkalmazzuk, annak érdekében, hogy az ellenőrzés betöltse oktatásmódszertani, nevelési, társadalmi funkcióját. Igaz ez akkor is, ha alsó tagozaton elsősorban a folyamatos ellenőrzést alkalmazzuk.