Skip navigation

9. fejezet

Ellenőrzés, értékelés, önértékelés a mozgástanítás-tanulás folyamatában:

  • folyamatos ellenőrzés;
  • hibajavítás módszertana;
  • időszakos ellenőrzés;
  • értékelés;
  • osztályozás;
  • a tanulók fizikai képességeinek mérése.

Célok

A tanulási egység tananyagának elsajátításával Ön a következő ismeretekkel lesz gazdagabb:

  • megismeri az ellenőrzés két formáját: a folyamatos és az időszakos ellenőrzés jellemzőit;
  • megtanulja a hibajavítás módszertanát;
  • tisztában lesz az értékelés jelentőségével, fajtáival, személyiségfejlesztésben betöltött szerepével, az önértékelés pozitív hatásával;
  • tudni fogja az osztályozás jelentőségét, az osztályzatokkal szemben támasztható követelményeket;
  • ismerni fogja az osztályozás funkcióit;
  • ismereteket szerez a tanulók fizikai állapotának méréséről.

Ellenőrzés, értékelés, önértékelés a mozgástanítás-tanulás folyamatában

  • A fenti fogalmak, tevékenységek ― kiegészítve a hibajavítással, valamint az osztályozással ― igen fontos helyet foglalnak el a testnevelés oktatásának módszertanában.
  • A motoros tanítás-tanulás folyamatában az ismeretátadás után közvetlenül megkezdődik a feldolgozás szakasza, az első próbálkozás és az elsődleges gyakorlás révén. Az alkalmazott módszerek között ― a gyakorlás irányítása és szabályozása mellett ― az ellenőrzésnek, a hibajavításnak, a segítségnyújtásnak és az értékelésnek (formáló-segítő) van fontos szerepe. A további szakaszokban (ismétlés, gyakorlás azonos feltételek mellett, és rögzítés, gyakorlás változó feltételek mellett) a hibajavítás állandó feladat marad, míg a folyamat lezárásaként a formáló-segítő értékelést felváltja az összegző értékelés.
  • Az ellenőrzésnek két formáját különböztetjük meg: a folyamatos és az időszakos ellenőrzést. Akkor járunk el helyesen, ha a két formát együttesen alkalmazzuk, annak érdekében, hogy az ellenőrzés betöltse oktatásmódszertani, nevelési, társadalmi funkcióját. Igaz ez akkor is, ha alsó tagozaton elsősorban a folyamatos ellenőrzést alkalmazzuk.