Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
A csapatfoglalkoztatás szervezési kérdései
- A csapatok kialakítása:
- állandó vagy alkalmi jellegű csapatok,
- lehetséges alakítási módok:
- rendgyakorlatok (fejlődés, kiléptetés, számozás, beosztás),
- választás,
- kijelölés.
- homogén vagy heterogén csapat.
- A gyakorlóhelyek kialakítása, berendezése:
- szerek, eszközök fogásának, mozgatásának ismerete,
- szerek előkészítése óra előtt, elrakásuk óra után,
- személyre szóló, pontos utasítások.
- A gyakorlási anyag ismertetése:
- minden feladatot az egész osztálynak kell ismertetni, bemutatni.
- A munkafegyelem biztosítása:
- csapatvezetők kijelölése (ügyes, megbízható tanuló, akire hallgatnak a társai, segíteni is tud),
- megosztott figyelem, szükség esetén közbeavatkozás.
- A munka ellenőrzése, irányítása:
- helyezkedés a balesetveszélyes gyakorlóhelyen, vagy az új anyag oktatásánál,
- a tanár mindig lássa az egész osztályt,
- a gyakorlás megszakítása csak végszükség esetén,
- hibajavítás vagy értékelés a csapatok cseréjekor,
- ha a gyakorlás nem igényel közvetlen tanári jelenlétet, változtassa helyét.
- A csapatok cseréje:
- gyakorlás megindítása, megállítása és a csere elrendelése vezényszóval;
→(„Gyakorlást kezdd meg!” , „Gyakorlást fejezd be!”, „Következő gyakorlóhelyre indulj!” )
-
- körforgásszerű csere azonos gyakorlási idők biztosításával.