Skip navigation

Verbális ismeretnyújtás

  • A szóbeli közlés, elbeszélés és magyarázat, mint verbális ismeretnyújtás, minden oktatás nélkülözhetetlen eszköze, így a motoros tanulás során is fontos, a tanulói ismeretszerzés leggyakoribb módszere.
  • Szóbeli közlés révén történik a motoros tanulás céljainak, feladatainak, a tanult elemek felhasználásának, a végrehajtás szabályainak stb. az ismertetése.
  • A magyarázattal alakítjuk, formáljuk a tanulók szemléletét is.

Pedagógiai követelmények a tanári magyarázattal szemben

  • Legyen érthető:
    • adjon világos, könnyen elképzelhető, szemléletes képet az elsajátításra váró mozgásfeladatról.
    • a tanulás céljainak pontos megértése már a feladattal való minimális tanulói azonosulást eredményez, ami megkönnyíti az ismeret elsajátítását.
    • a célok és feladatok ismertetése után- visszakérdezéssel- ellenőrizzük azok megértését és az eredménytől függően kezdjük meg a tanulást (gyakorlást), vagy újra magyarázzuk el, már figyelmesebben a feladatot.
    • az érthetőség követelményének való megfelelést az új szakkifejezések fokozatos elsajátításával kell biztosítani, amely garantálja a tanulásban az elméleti és gyakorlati előrehaladást.
    • a magyarázat teszi világossá a testnevelés és a többi tantárgy szoros kapcsolódását is, valamint a más tantárgyakban tanult ismeretek alkalmazhatóságát.
  • A magyarázat legyen rövid:
    • a testnevelés lényege a cselekvés, a tevékenység. A túl sok magyarázat megöli a tettet, unalmas, érdektelen, időpocsékolás és a kívánt célt, a testnevelési óra feladatát, pl.: a megfelelő fizikai terhelést nem tudjuk elérni.
  • A magyarázat alkalmazkodjon a tanulók életkorához, értelmi színvonalához:
    • minél fiatalabbak, annál egyszerűbb szavakkal, fogalmakkal ismertessük a feladatot.
  • A magyarázattal tehát az elsajátítandó feladat lényeges összetevőit, összefüggéseit tárjuk fel az említett pedagógiai elvek mentén.

Film

3. filmfelvétel: Példa a magyarázatra

tanít: Rocsik Dániel