Skip navigation

Bevezetés

Célok

A tananyag általános céljai:

Hozzájárulni olyan tanítók képzéséhez, akik ismerik:

  • A testnevelés művelődési anyagának átadásával és a hatáskiváltással kapcsolatos eljárásokat,
  • a testnevelés tanítás módszereit, oktatási nevelési törvényszerűségeit,
  • a gyakorlati mozgásanyagon keresztül oktatási, képzési feladatok ellátását,
  • az általános iskolai, tanórai és tanórán kívüli nevelő, oktatató munkához szükséges ismereteket,
  • a testnevelés személyiségfejlesztő rehabilitációs, rekreációs tevékenységét.

A tananyag járuljon hozzá az alábbi kompetenciaterületek fejlesztéséhez:

  • A hallgató bírjon széles körű módszertani repertoárral; ismerjen több módszert, s ezeket legyen képes adekvát módon alkalmazni; legyen folyamatorientált.
  • Legyen képes a tanítás-tanulás folyamatának szervezésekor a korosztályhoz alkalmazkodni; csoportra szabottan végezni az óratervezést, óraszervezést.
  • Tudjon egyénre szabottan motiválni, személyre szólóan értékelni, fejleszteni; tudjon differenciálni.
  • Legyen képes partnerközpontúan működni; tudja és fogadja el, hogy az oktatás, szolgáltatás. Tudjon együttműködni a külső segítőkkel (például a gyógypedagógussal); a szülőkkel kapcsolatot tartani és együttműködni.
  • Legyen nyitott és fogékony az újra, az új kihívásokra; legyen innovatív, legyen igénye a folyamatos fejlődésre, az önképzésre.
  • Saját maga is rendelkezzen az egész életen át tartó tanulás képességével. Legyen képes önmagát kritikusan értékelni.

A tananyag célcsoportja: alapképzésben résztvevő, tanító szakos hallgatók. 

Előismeret

Feltételezett tudásanyag: Anatómia, élettan, elsősegélynyújtás; Testnevelési-, népi- és labdajátékok; Gimnasztika tantárgyak ismeretanyagának eredményes elsajátítása.

A tananyag tartalma:

  • Alapfogalmak: testkultúra (kultúra- testkultúra- egészség- egészségkultúra), sport, szomatikus (testi) nevelés, testnevelés fogalma, tartalmi sajátosságai, értékei.
  • A testnevelés célja és feladatai. A mozgásműveltség fogalma. A testnevelés művelődéstartalma.
  • Előkészítő gyakorlatok fogalma, felosztása.
  • Motoros képességek fogalma, felosztása.
  • Terhelés fogalma, összetevői.
  • Fizikai képességek fejlesztése.
  • Az ismeretátadás legjellemzőbb módszerei a testnevelésben, az előkészítő gyakorlatok közlésmódjai, gyakorlás vezetése.
  • Motoros tanítási-tanulási folyamat (mozgáskészség kialakítása). Ellenőrzés, értékelés, önértékelés a mozgástanítás-tanulás folyamatában.
  • A testnevelés óra, jellemzői, sajátosságai szerkezeti felépítése. A testnevelés óra típusai.
  • Foglalkoztatási formák a testnevelési órán, a csapatfoglalkozás szervezési kérdései.
  • Differenciálás a testnevelésben.

Követelmények:

A végzett hallgatók jussanak olyan ismeretek, jártasságok, képességek és attitűdök birtokába, amelyek segítségével képessé válnak:

  • az 1-4 osztály testnevelés műveltségtartalmának szakszerű közvetítésére;
  • a gyermek pszichés-szomatikus és szociális nevelésére;
  • a tanórán kívüli szabadidős és sportfoglalkozások irányítására;
  • az egészséges életmód mintájának követésére;
  • az egészség megőrzésére, az edzettség fokozására.