Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Bevezetés
Célok
A tananyag általános céljai:
Hozzájárulni olyan tanítók képzéséhez, akik ismerik:
- A testnevelés művelődési anyagának átadásával és a hatáskiváltással kapcsolatos eljárásokat,
- a testnevelés tanítás módszereit, oktatási nevelési törvényszerűségeit,
- a gyakorlati mozgásanyagon keresztül oktatási, képzési feladatok ellátását,
- az általános iskolai, tanórai és tanórán kívüli nevelő, oktatató munkához szükséges ismereteket,
- a testnevelés személyiségfejlesztő rehabilitációs, rekreációs tevékenységét.
A tananyag járuljon hozzá az alábbi kompetenciaterületek fejlesztéséhez:
- A hallgató bírjon széles körű módszertani repertoárral; ismerjen több módszert, s ezeket legyen képes adekvát módon alkalmazni; legyen folyamatorientált.
- Legyen képes a tanítás-tanulás folyamatának szervezésekor a korosztályhoz alkalmazkodni; csoportra szabottan végezni az óratervezést, óraszervezést.
- Tudjon egyénre szabottan motiválni, személyre szólóan értékelni, fejleszteni; tudjon differenciálni.
- Legyen képes partnerközpontúan működni; tudja és fogadja el, hogy az oktatás, szolgáltatás. Tudjon együttműködni a külső segítőkkel (például a gyógypedagógussal); a szülőkkel kapcsolatot tartani és együttműködni.
- Legyen nyitott és fogékony az újra, az új kihívásokra; legyen innovatív, legyen igénye a folyamatos fejlődésre, az önképzésre.
- Saját maga is rendelkezzen az egész életen át tartó tanulás képességével. Legyen képes önmagát kritikusan értékelni.
A tananyag célcsoportja: alapképzésben résztvevő, tanító szakos hallgatók.
Előismeret
Feltételezett tudásanyag: Anatómia, élettan, elsősegélynyújtás; Testnevelési-, népi- és labdajátékok; Gimnasztika tantárgyak ismeretanyagának eredményes elsajátítása.
A tananyag tartalma:
- Alapfogalmak: testkultúra (kultúra- testkultúra- egészség- egészségkultúra), sport, szomatikus (testi) nevelés, testnevelés fogalma, tartalmi sajátosságai, értékei.
- A testnevelés célja és feladatai. A mozgásműveltség fogalma. A testnevelés művelődéstartalma.
- Előkészítő gyakorlatok fogalma, felosztása.
- Motoros képességek fogalma, felosztása.
- Terhelés fogalma, összetevői.
- Fizikai képességek fejlesztése.
- Az ismeretátadás legjellemzőbb módszerei a testnevelésben, az előkészítő gyakorlatok közlésmódjai, gyakorlás vezetése.
- Motoros tanítási-tanulási folyamat (mozgáskészség kialakítása). Ellenőrzés, értékelés, önértékelés a mozgástanítás-tanulás folyamatában.
- A testnevelés óra, jellemzői, sajátosságai szerkezeti felépítése. A testnevelés óra típusai.
- Foglalkoztatási formák a testnevelési órán, a csapatfoglalkozás szervezési kérdései.
- Differenciálás a testnevelésben.
Követelmények:
A végzett hallgatók jussanak olyan ismeretek, jártasságok, képességek és attitűdök birtokába, amelyek segítségével képessé válnak:
- az 1-4 osztály testnevelés műveltségtartalmának szakszerű közvetítésére;
- a gyermek pszichés-szomatikus és szociális nevelésére;
- a tanórán kívüli szabadidős és sportfoglalkozások irányítására;
- az egészséges életmód mintájának követésére;
- az egészség megőrzésére, az edzettség fokozására.