Skip navigation

Osztályozás

Az iskolai élethez elválaszthatatlanul hozzátartozik a tanulók tudásának mérése, az osztályozás. Nincs olyan diák, aki ne szorongott volna, ha tudta, hogy számonkérés vár rá az iskolában. Tapasztalatunk szerint a tanulóknak az okozza a legnagyobb problémát, ha értékelésük rapszodikus, következetlen, s nem azt és úgy kérik számon tőlük, ahogyan azt megtanították. A hibás minősítés alapvetően befolyásolja a diákok tanuláshoz való viszonyát, az egész iskola légkörét.

A tanulók értékelése történhet számokkal (mennyiségi), érdemjegyekkel, osztályzatokkal. A tanulók teljesítményét az egyes tantárgyakból a tantervi követelményeknek megfelelően tanítási órákon tanév közben érdemjeggyel kell értékelni, félévkor és tanév végén osztályzattal minősíteni.(Czédliné Bárkányi Éva, 2011.)

Az osztályzatokkal szemben támasztható követelmények:

    • Alapvető elvárásunk az osztályzatokkal szemben, különbségeik jól tükrözzék a tudásban meglevő különbségeket, ezért a jegyeknek meg kell felelnie a alábbi követelményeknek:
      • Tárgyszerűek (objektivitás) legyenek, ne függjenek az értékelő (tanár) személyétől.
      • Megbízhatónak (reliabilitás) kell lennie, ugyanarra a tudásra mindig ugyanazt az osztályzatot kell kapnia a tanulónak.
      • Az érvényesnek (validitás) kell lennie, azt a tudást minősíti, amelynek jellemzésérére az osztályzatot használni akarjuk.
      • A testnevelésben a gyermekek teljesítményét elsősorban önmagukhoz mérjük, a fejlődésüket figyelembe véve.

Az osztályozás funkciói:

    • tanulók motiválása;
    • tanulási folyamat irányítása;
    • visszajelzés az oktatás résztvevői számára;
    • a tanulók tudásának minősítése;
    • a tanulók szelekciója;
    • teljesítmények dokumentálása.
  • A tanuló helytelen viselkedése miatt elégtelen érdemjegyet ne adjunk! Az értékelés nem lehet megtorló, fegyelmező jellegű! Hirtelen felindulásból ne értékeljünk!
  • A felszerelés hiányosságai miatt ― többszöri figyelmeztetés után ― alsóban a szorgalomból kerül be az elégtelen, míg felsőben szaktanári figyelmeztetés kap a tanuló.
  • A számonkérés idejét, anyagát előre meg kell határozni, hogy a tanuló fel tudjon készülni. Az értékelés kritériumait is ismertetni kell, és feltétlenül biztosítsunk javítási alkalmat, lehetőséget.(Czédliné Bárkányi Éva, 2011.)