Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Értékelés
Az ellenőrzés és az értékelés fogalma nem azonos, bár sokszor azonosítják a kettőt. Az ellenőrzés biztosítja az értékelés számára a „tényeket”, míg az értékelés az ellenőrzés adatait rendszerezi, összegzi, viszonyítja. Az értékelés a tanuló teljesítményére irányul, célja a személyiségfejlesztés.
- Helyzetfeltáró vagy diagnosztikai értékelés:
- tájékozódás a tanulás adott szakaszának megkezdése előtt;
- az előzetes tudás és motoros képességek felmérése;
- a problémák, hiányosságok feltárása.
- Formáló-segítő értékelés:
- a tanulási folyamat állandó kísérője;
- a tanulás segítője pozitív és negatív megerősítések révén;
- általában a tudáselemek feltárása irányul.
- Szummatív vagy összegző értékelés:
- lezár egy hosszabb-rövidebb folyamatot;
- globális képet alakítunk ki;
- a tanulói teljesítmény összevetését jelenti a követelményekkel;
- fontos az értékelés szempontjainak, az elvárásoknak tisztázása, a következetes számonkérés;
- történhet érdemjeggyel (osztályozás) és /vagy szövegesen;
- az értékelés legyen tárgyszerű, terjedjen ki a teljesítményen kívül a szorgalomra, hozzáállásra, kitartásra, aktivitásra.
- Kritériumra irányuló értékelés:
- mit tudnak „visszaadni” abból, amit tanítottunk nekik?
- Normára irányuló értékelés:
- mit tudnak más tanulókhoz viszonyítva?
- Az értékelés szerepe a személyiségfejlesztésben:
- a személyiség minden dimenziójában változást idéz elő;
- segíti a helyes értékítéletek kialakítását.
- A reális és ösztönző értékelésnek való maximális megfeleléssel törekedhetünk arra, hogy a kibontakozó személyiségű gyermekek számára egy olyan belső értékrendet alakítsunk ki, amely nemcsak egész életre szólóan befolyásolja a munkához való viszonyukat, hanem önmaguk megismeréséhez, megítéléséhez is pozitívan hat (önértékelés).
- Az értékelés folyamatát kollektív megnyilvánulásként is értelmezhetjük: a tanulók egymás teljesítményét is értékelhetik szavakkal, esetleg érdemjegyekre tett javaslatokkal. Mindez azért fontos, mert az értékelés róluk szól, ezáltal a közösségben elfoglalt helyükről, önmaguk megítéléséről is fontos visszajelzéseket kaphatnak.