Skip navigation

Értékelés

Az ellenőrzés és az értékelés fogalma nem azonos, bár sokszor azonosítják a kettőt. Az ellenőrzés biztosítja az értékelés számára a „tényeket”, míg az értékelés az ellenőrzés adatait rendszerezi, összegzi, viszonyítja. Az értékelés a tanuló teljesítményére irányul, célja a személyiségfejlesztés.

  • Helyzetfeltáró vagy diagnosztikai értékelés:
    • tájékozódás a tanulás adott szakaszának megkezdése előtt;
    • az előzetes tudás és motoros képességek felmérése;
    • a problémák, hiányosságok feltárása.
    • Formáló-segítő értékelés:
    • a tanulási folyamat állandó kísérője;
    • a tanulás segítője pozitív és negatív megerősítések révén;
    • általában a tudáselemek feltárása irányul.
  • Szummatív vagy összegző értékelés:
    • lezár egy hosszabb-rövidebb folyamatot;
    • globális képet alakítunk ki;
    • a tanulói teljesítmény összevetését jelenti a követelményekkel;
    • fontos az értékelés szempontjainak, az elvárásoknak tisztázása, a következetes számonkérés;
    • történhet érdemjeggyel (osztályozás) és /vagy szövegesen;
    • az értékelés legyen tárgyszerű, terjedjen ki a teljesítményen kívül a szorgalomra, hozzáállásra, kitartásra, aktivitásra.
  • Kritériumra irányuló értékelés:
    • mit tudnak „visszaadni” abból, amit tanítottunk nekik?
  • Normára irányuló értékelés:
    • mit tudnak más tanulókhoz viszonyítva?
    • Az értékelés szerepe a személyiségfejlesztésben:
      • a személyiség minden dimenziójában változást idéz elő;
      • segíti a helyes értékítéletek kialakítását.
  • A reális és ösztönző értékelésnek való maximális megfeleléssel törekedhetünk arra, hogy a kibontakozó személyiségű gyermekek számára egy olyan belső értékrendet alakítsunk ki, amely nemcsak egész életre szólóan befolyásolja a munkához való viszonyukat, hanem önmaguk megismeréséhez, megítéléséhez is pozitívan hat (önértékelés).
  • Az értékelés folyamatát kollektív megnyilvánulásként is értelmezhetjük: a tanulók egymás teljesítményét is értékelhetik szavakkal, esetleg érdemjegyekre tett javaslatokkal. Mindez azért fontos, mert az értékelés róluk szól, ezáltal a közösségben elfoglalt helyükről, önmaguk megítéléséről is fontos visszajelzéseket kaphatnak.