Skip navigation

Mozgáskészség kialakulása

Mozgáskészség kialakulásának (motoros tanítás-tanulás) fázisai:

  • az ismeretátadás és feldolgozás szakaszában a durva koordináció fázisa;
  • az alkalmazás szakaszában a finom koordináció kialakulása és megszilárdítása (előbbi az azonos, míg utóbbi a változó körülmények közötti alkalmazhatóságot jelenti)(Bíróné Nagy Edit, 2011)

1. táblázat: Az ismeretátadás és -feldolgozás szakasza – a durva koordináció fázis (tanulás lépései, tanítás didaktikai feladatai)

A mozgásos a cselekvéstanulás lépései

A mozgásos cselekvéstanítás didaktikai feladatai

A feladat megértése, készenlét a mozgásos cselekvés végrehajtására.

A mozgás első elképzelése, a belső kép kialakulása.

Az első próbálkozás és az elsődleges gyakorlás, a belső kép összevetése a mozgásfeladat, mint külső kép végrehajtásával.

(Az elsődleges gyakorlás a mozgásérzékelés bekapcsolásával a helyes mozgásképzet kialakítását segíti elő.)

Célkitűzés, a feladat meghatározása. Az érdeklődés felkeltése – motiválás.

Az új anyag ismertetése (verbális és vizuális úton).

Elemző tevékenység (általános tudnivalók, korábbi ismeretek, illetve tapasztalatok felidézése).

Gyakoroltatás, hibajavítás

Segítségnyújtás

Értékelés (formáló, segítő)

(Bíróné Nagy Edit, 2011 alapján, kiegészítve)

„A mozgásos cselekvés durva koordinációs szintjének jellemzői:

  • felesleges, hibás erőközlés;
  • elégtelen és hibás mozgáskapcsolat;
  • a folyamatosság és az állandóság hiánya;
  • eltérések a mozgásterjedelemben;
  • ritmuszavar.

A szakasz időtartama függ:

  • a mozgás bonyolultságától;
  • az értelmi képességek és a motoros képességek szintjétől;
  • előzetes mozgástapasztalatoktól;
  • a motoros tudás szintjétől;
  • a tanuló motiváltságától;
  • az alkalmazott módszerektől.

Gyakorlati szempontok:

  • meg kell teremteni a megfelelő kiinduló szintet (motoros képességfejlesztés, előkészítő gyakorlatok, előzetes tanulás).
  • a tanulási aktivitás és motiváció erősítése(reális célkitűzés, egyértelmű, pontos közlések, bemutatás, szükséges és célszerű hibajavítás, segítő- formáló értékelés)
  • mielőbbi sikeres végrehajtás elősegítése (könnyített feltételek, differenciálás, sérülésveszély kizárása, segítségadás).” (Bíróné Nagy Edit,2011)

  

2. táblázat: Az alkalmazás szakasza – a finom koordináció kialakulása, megszilárdítása

A mozgásos cselekvéstanulás lépései

A mozgásos cselekvéstanítás didaktikai feladatai

Ismétlés, gyakorlás azonos feltételek mellett, úgynevezett gyakorló helyzetekben (a finom koordináció kialakulása ennek folyamán).

 

Rögzítés, gyakorlás változó feltételek mellett, úgynevezett feladathelyzetekben (alkalmazás, a finom koordináció megszilárdulása).

Gyakoroltatás – a gyakorlás irányítása, szabályozása. Hibajavítás

Segítségnyújtás, biztosítás

Értékelés (formáló, segítő)

Gyakoroltatás – a gyakorlás irányítása, szabályozása.

Hibajavítás

Biztosítás

Értékelés (összegző), ellenőrzés.

(Bíróné Nagy Edit, 2011 alapján, kiegészítve)

A második szakasz sajátosságai:

  • A zavartalan gyakorlást az azonos feltételek melletti ismétlés biztosítja. Kialakulnak a dinamikus sztereotípiák. A látás helyett a vezető szerepet az izomérzékelés veszi át;
  • Az ismétlés a mozgásfeladat nem azonos szintű, hanem egyre emeltebb szintű végrehajtását eredményezi.
  • A gyakorlás a helyes, pontos mozgásképzet birtokában megy végbe. A tanuló részleteiben és egészében is helyesen hajtja végre a mozgásos cselekvést.
  • A változó feltételek melletti gyakorlás jelenti a rögzítést, a mozgáskészség megszilárdítását (a tanuló képes a mozgásos cselekvést idegen környezetben, zavaró körülmények mellett is jól végrehajtani). (Bíróné Nagy Edit, 2011.)