Skip navigation

Alapfogalmak

Testkultúra

Az kultúrát hagyományos értelemben az emberiség által létrehozott anyagi és szellemi értékek összessége képezi. Az ókort követő hanyatlás után, a XX. századra ezek az értékek kiegészültek a testmozgással kapcsolatos ismeretekkel, hagyományokkal.

A testkultúra az egyetemes kultúra szerves része, az ember egészségügyi kultúrájának egy részét és mozgáskultúráját foglalja magában. Tartalmilag a testkultúra mindazon szellemi és anyagi értékek összessége, melyeket az emberi társadalom fejlődése folyamatában létrehozott és értékként megőrzött, a társadalmon belül lezajló aktivitása, fizikai tevékenysége segítségével.

Az egészség a szervek, szervrendszerek teljesítőképessége, betegségtől való mentesség, teljes testi, szellemi, szociális jóllét. Egy egyensúlyi állapot, amelynek fenntartása állandó fizikai aktivitást, öntevékenységet igényel.

Az egészségkultúra vonásait a következőképpen összegezhetjük:

  • a cél - az egészség megőrzése és a prevenció;
  • az eszköz - a mozgásos cselekvés;
  • a területei - a táplálkozás, a tisztálkodás, a testmozgás és a sport.

 

A sport társadalmi jelenség, az ember társadalmi létének velejárója, sajátos emberi tevékenység. Kulturális jelenség, amelyre jellemző a szervezet felfrissítése, edzése, a teljesítmények növelésére törekvés, a vetélkedés. Önként vállalt, szórakoztató szabadidő-eltöltés. Jellemzője a céltudatosság. (Hamar Pál, 2008)

Más megfogalmazásban: a sport a testi (fizikai) aktivitás meghatározott formája.

Tágabb értelemben olyan szórakoztató időtöltés, játék, amely növeli az ember mozgáskultúráját, fizikai erejét, egészségét. (Hamar Pál, 2008)

A szomatikus nevelés – a szakirodalom testi nevelésnek is nevezi – az egységes nevelési folyamat egy sajátos része, amely a többi nevelési területtel egységet alkot, de külön műveltségtartalma (ismeretanyaga), cél-, feladat-, eszköz- és követelményrendszere van. (Hamar Pál, 2008)

A szomatikus nevelés fő feladatai:

  • az egészséges testi fejlődés biztosítása;
  • az egészség megőrzése, megszilárdítása;
  • a testi képességek és a mozgásműveltség fejlesztése;
  • a rendszeres testedzési igény felkeltése;
  • összességében az egészséges életmód kialakítása, amelybe beletartozik a mindennapos testmozgás, a testedzés.

Összefoglalva: a szomatikus (testi) nevelés olyan nevelési terület, amely magában foglalja mindazon tevékenységeket, valamint intézkedések széles körét, amelyek az életminőség kialakításáért felelősek. Az életminőséghez hozzátartozik az emberi szervezet harmonikus fejlődési feltételeinek megteremtése, annak megtartása társadalmi, intézményi és az egyén mindennapi szintjén.

A testnevelés a legegyszerűbb meghatározás szerint nem más, mint az emberi test erejének, ügyességének, ellenálló-képességének fejlesztése iskolai, tantárgyi keretek között, amely rendelkezik a tantárgyakra jellemző jegyekkel (nevelési-oktatási célok, műveltségtartalom, követelményrendszer, módszerek, eszközök stb.).

Tágabb értelmezés szerint a testnevelés: olyan céltudatosan, tervszerűen irányított nevelési folyamat, amely sajátos művelődéstartalmával /mozgásos játékok, testgyakorlatok, sportági technikák, elméleti ismeretek és járulékos tényezők/ a mindenoldalúan képzett személyiség kialakítására irányul, előremutatóan meghatározott társadalmi célok alapján.

A testnevelés formai követelményei megegyeznek a többi tantárgyéval, de tartalmi sajátosságai meghatározóak:

  • a testnevelés órákon folyó tudatos, tervszerű oktatás, nevelés, képzés eredményeként fejlődik a tanulók mozgásműveltsége;
  • kialakul és fejlődik mozgásjártasságaik és készségeik rendszere;
  • általánosan, sokoldalúan, speciálisan fejlődik a tanulók motoros képessége és fizikai cselekvőképessége;
  • műveltségtartalma főleg a gyakorlati ismeretek átszármaztatását, a különböző mozgásos cselekvésformák megtanulását, a harmonikus életmódra való felkészítést szolgálja az életkori sajátosságok figyelembevételével;
  • az optimális fizikai terhelés a szervezet sokrétű adaptációját váltja ki;
  • kedvező, az egész élet folyamán az emberi értékrendbe, a kulturált cselekvési magatartásba beilleszthető motiváltságot, attitűdöt alakít ki;
  • a testnevelési és sporttevékenység közben formálódó jellemvonások a személyiségfejlődést pozitívan befolyásolják. (Báthori B. 1991)

A testnevelés általános értékei az egyén számára (a teljesség igénye nélkül):

  • társadalmi értékek:
    • egészséges életmód;
    • pozitív életszemlélet;
    • fejlett humánerőforrás;
    • hajlam a gyorsabb regenerálódásra;
  •  pszichológiai értékek:
    • toleráns viselkedés;
    • egészséges versenyszellem;
    • konfliktuskezelési képesség;
    • vidám, optimista közérzet.
  •  pedagógiai értékek:
    • kreatív munkavégző képesség;
    • kooperációra való képesség, készség;
    • teljesítmény orientáltság;
    • szellemi túlterhelés kompenzálása;
  •  biológiai értékek:
    • egészséges nemzet;
    • fejlett motoros képességek;
    • prevenció;
    • egészséges közérzet.

Internetes olvasnivaló

Rétsági Erzsébet, H. Ekler Judit, Nádori László, Woth Péter, Gáspár Mihály, Gáldi Gábor, Szegnerné Dancs Henriette: Sportelméleti ismeretek 2011 Dialóg Campus Kiadó

Szent-Györgyi Albert: Az iskolai ifjúság testnevelése (1930)