Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
A testnevelés óra sajátosságai
- A testnevelési órán a tanulók motoros tevékenységük révén kerülnek kapcsolatba az ismeretanyaggal, tehát a tanulási, oktatási folyamatban a motoros tevékenység játssza a központi szerepet.
- A motoros tevékenység konkrét fizikai cselekvést kíván meg a tanulóktól, amit aktív részvételnek is nevezünk.
- A testnevelési órán a tanuló mindig teljes személyiségével vesz részt, azaz személyiségének fejlesztése több szférában zajlik.
- Első és legjellemzőbb a motoros szféra, ami azt jelenti, hogy cselekedni kell: futni, ugrani, játszani stb. Ez olyan sajátosság, amely egyedül itt jelenik meg az iskolai munkában, s fizikai megterhelést jelent a tanulók számára.
- Minden motoros tevékenység érzelmi, emocionális síkon zajlik, így a tanulók erős érzelmi viszonyba kerülnek az óra tartalmával, a tananyaggal, azzal amit csinálnak.
- A tanulók a testnevelési órán aktív társas, szociális kapcsolatba kerülnek egymással, ami a szociális szférájuk működését is jelenti.
- Fontos sajátossága a testnevelési órának, hogy nem a tanteremben, hanem a tornateremben, az udvaron, tornaszobában, sportpályán, uszodában zajlik.
- A tanulók ruhát váltanak, sportöltözékben jelennek meg.
- Jelentős különbség az is, hogy a tanító a tananyagot bemutatja, azáltal élő példakép lehet a tanítványai számára, egyértelművé teheti tudását, szakértelmét, jelentősen meggyorsítja a feladatok megértését, könnyebbé teszi a tanulást.
- A fentiekből következik, hogy a tanulók közötti tudásbeli eltérések is jobban felszínre kerülnek, mint más órán.
- Itt minden láthatóvá válik, nem lehet elbújni! Ennek következtében több figyelmet, törődést, megértést kell tanúsítania tanítónak testnevelés órán.