Skip navigation

A testnevelés óra sajátosságai

  • A testnevelési órán a tanulók motoros tevékenységük révén kerülnek kapcsolatba az ismeretanyaggal, tehát a tanulási, oktatási folyamatban a motoros tevékenység játssza a központi szerepet.
  • A motoros tevékenység konkrét fizikai cselekvést kíván meg a tanulóktól, amit aktív részvételnek is nevezünk.
  • A testnevelési órán a tanuló mindig teljes személyiségével vesz részt, azaz személyiségének fejlesztése több szférában zajlik.
  • Első és legjellemzőbb a motoros szféra, ami azt jelenti, hogy cselekedni kell: futni, ugrani, játszani stb. Ez olyan sajátosság, amely egyedül itt jelenik meg az iskolai munkában, s fizikai megterhelést jelent a tanulók számára.
  • Minden motoros tevékenység érzelmi, emocionális síkon zajlik, így a tanulók erős érzelmi viszonyba kerülnek az óra tartalmával, a tananyaggal, azzal amit csinálnak.
  • A tanulók a testnevelési órán aktív társas, szociális kapcsolatba kerülnek egymással, ami a szociális szférájuk működését is jelenti.
  • Fontos sajátossága a testnevelési órának, hogy nem a tanteremben, hanem a tornateremben, az udvaron, tornaszobában, sportpályán, uszodában zajlik.
  • A tanulók ruhát váltanak, sportöltözékben jelennek meg.
  • Jelentős különbség az is, hogy a tanító a tananyagot bemutatja, azáltal élő példakép lehet a tanítványai számára, egyértelművé teheti tudását, szakértelmét, jelentősen meggyorsítja a feladatok megértését, könnyebbé teszi a tanulást.
  • A fentiekből következik, hogy a tanulók közötti tudásbeli eltérések is jobban felszínre kerülnek, mint más órán.
  • Itt minden láthatóvá válik, nem lehet elbújni! Ennek következtében több figyelmet, törődést, megértést kell tanúsítania tanítónak testnevelés órán.