Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
A hibajavítás módszertana
- A mozgáshibák megfigyelése:
- Ahhoz, hogy a mozgáshibákat felfedezhessük, majd kijavíthassuk, a gyermekek által végzett mozgások, gyakorlatok végrehajtási módjának megfigyelésére és annak gyors értékelésére (helyes-e vagy hibás) van szükség.
- A megfigyelés eredményességének, a mozgáshibák felismerésének előfeltétele a helyes mozgás pontos ismerete.
- Fontos továbbá a mozgáshibák lényegének, okának gyors felismerése is. Ehhez szükséges a kiváló helyzetfelismerő- és megfigyelőképesség.
- A hibajavítás akkor lesz eredményes, ha ismerjük:
- a hibák jellegét;
- keletkezésének okát;
- megelőzésének, kiküszöbölésének módját;
- a hibajavítás általános szempontjait.
- A mozgáshibák osztályozása:
- Testi épséget veszélyeztető hibák: ezek között azok a legveszélyesebbek, amelyek következményei sérülésekben jelentkezhetnek, pl.: gurulóátfordulás rossz fejtartással, illetve azok a hibák, amelyeknek ismételt elkövetése fokozatosan idézne elő testi deformitásokat.
- A gyakorlat végrehajtásában jelentkező hibák: lehet a gyakorlat minden (általános jellegű); vagy egy-egy részletében hibás; rossz irányú; hibás tempójú stb.