Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Csoportszintű differenciálás
Csoportszintű differenciálás esetén heterogén és homogén csoportokat alakíthatunk ki, mely csoportok a tanulói összetétellel jellemezhetőek és előre tervezhetőek.
- Heterogén csoportok kialakításakor arra törekszünk, hogy a csoportok közel azonos tudású, képességű, hasonló teljesítményre képes egységekké váljanak. Fontos, hogy a csoport tagjai segítsék, biztassák egymást, legyenek toleránsak, empatikusak egymással. Feltétlenül használjuk ki az adódó nevelési helyzeteket. Amennyiben versenyhelyzetet teremtünk a csoportok között fontos, hogy helytelen csoportalakítás miatt ne teremtsünk olyan helyzetet, amikor is egyik vagy másik csoport eleve hátrányban érzi magát, elveszti motivációját (pl.: sor- és váltóversenyek).
- Homogén csoportok alakításának alapja, hogy a tanulókat tudásuk, képességeik szerint különítjük el. Ebben az esetben az egyéni fejlesztés kerül előtérbe, hiszen azonos képességű, tudású, fejlettségű tanulók alkotnak egységeket.
- Mindkét csoportalakítás esetében célunk a tanulás hatékonyságának növelése, figyelembe véve az egyéni sajátosságokat, de a differenciálás problémáját nem oldjuk meg, hiszen a csoportok (heterogén, homogén) tudatos kialakítása csak a keretet biztosítja a gyermekek hatékony tanulásához.