Skip navigation

Vizuális ismeretnyújtás - Közvetlen szemléltetés

Közvetlen szemléltetés:

  • Bemutatás:
    • mindig tanári feladat, amelynek a feladat megértésén túl a helyes mozgásképzet kialakítása és a tanulók motiválása is célja.
    • fontos, hogy minden bemutatás technikailag helyes legyen, hiszen a tanítványok a látott képi élményt rögzítik és próbálják meg utánozni.
    • a bemutatás motiváló jellege abból fakad, hogy a tanító, mint követendő példa áll a tanítványok előtt.
    • A bemutatás lehetőséget biztosít a tanító számára, hogy szakmai felkészültségét, szakértelmét a gyakorlatban is bizonyítsa tanítványainak.
    • A bemutatásnak mindig tükröznie kell a mozgásfeladat lényeges összetevőit, mint a helyes ritmust, a gyakorlatelemek pontos kiterjedését, a végtagok és a mozgásrészek sebességét. 

Film

4. filmfelvétel: Példa a bemutatásra

tanít: Rocsik Dániel

  • Bemutattatásnak nevezzük, amikor nem a tanár mutatja be a feladatot, hanem ügyes, a többieknél jobban képzett tanulóval mutattatja be.

Film

5. filmfelvétel: Példa a bemutattatásra

tanít: Rocsik Dániel

  • A bemutattatást a következő esetekben alkalmazhatjuk:
    • ha a szemléltetést össze akarjuk kötni szóbeli információval;
    • ha a tanár valamilyen okból nem tudja bemutatni a gyakorlatot;
    • ha a tanár nem tudja hibátlanul végrehajtani a feladatot, így tekintélye csorbát szenvedne.
  • A bemutatásra vonatkozó módszertani követelmények a felsoroltakon túl:
    • A tanulók megfelelő távolságról,
    • megfelelő síkból szemléljék a bemutatást;
    • A szemben történő bemutatás esetén mindig tükörképet kell alkalmazni.