Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Vizuális ismeretnyújtás - Közvetlen szemléltetés
Közvetlen szemléltetés:
- Bemutatás:
- mindig tanári feladat, amelynek a feladat megértésén túl a helyes mozgásképzet kialakítása és a tanulók motiválása is célja.
- fontos, hogy minden bemutatás technikailag helyes legyen, hiszen a tanítványok a látott képi élményt rögzítik és próbálják meg utánozni.
- a bemutatás motiváló jellege abból fakad, hogy a tanító, mint követendő példa áll a tanítványok előtt.
- A bemutatás lehetőséget biztosít a tanító számára, hogy szakmai felkészültségét, szakértelmét a gyakorlatban is bizonyítsa tanítványainak.
- A bemutatásnak mindig tükröznie kell a mozgásfeladat lényeges összetevőit, mint a helyes ritmust, a gyakorlatelemek pontos kiterjedését, a végtagok és a mozgásrészek sebességét.
Film
4. filmfelvétel: Példa a bemutatásra
tanít: Rocsik Dániel
- Bemutattatásnak nevezzük, amikor nem a tanár mutatja be a feladatot, hanem ügyes, a többieknél jobban képzett tanulóval mutattatja be.
Film
5. filmfelvétel: Példa a bemutattatásra
tanít: Rocsik Dániel
- A bemutattatást a következő esetekben alkalmazhatjuk:
- ha a szemléltetést össze akarjuk kötni szóbeli információval;
- ha a tanár valamilyen okból nem tudja bemutatni a gyakorlatot;
- ha a tanár nem tudja hibátlanul végrehajtani a feladatot, így tekintélye csorbát szenvedne.
- A bemutatásra vonatkozó módszertani követelmények a felsoroltakon túl:
- A tanulók megfelelő távolságról,
- megfelelő síkból szemléljék a bemutatást;
- A szemben történő bemutatás esetén mindig tükörképet kell alkalmazni.