Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Állóképességet fejlesztő gyakorlatok
- Az állóképesség színvonala mindenekelőtt a keringési és légzőszervek, az anyagcsere és az idegrendszer működésétől függ.
- A kitartóképesség lényeges feltétele a szervek és szervrendszerek koordinált működése.
- A szervezet funkcionális lehetőségeit az állóképességet kívánó gyakorlatokban egyrészt a megfelelő mozgáskészség /technikai felkészültség/, másrészt az aerob és anaerob kapacitás szabja meg.
- Az aerob /magas szintű oxigén melletti teljesítőképesség/ gyakorlatokkal teremtett feltételek adják meg az alapot az anaerob /oxigén nélküli teljesítőképesség / működés fejlesztéséhez.
Az állóképességet fejlesztő gyakorlatok jellegük szerint lehetnek:
- Energia jellegűek: tartós mozgások, ill. tartós mozgások a tempó növelésével /nagy energiaveszteség/;
- Keringési jellegűek: tartósan végzett mozgások közt pihenő a pulzus megnyugvásáig;
- „Izomzat” jellegűek: teljes erővel végrehajtott ill. nehezített körülmények között végzett , gyors mozgások.