Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Időtartam, terjedelem
- Időtartammal jelöljük az egyes izolált ingerek hatásának tartamát. Az időtartam az egyes oktatási és képzési célnak megfelelően történik. (Pl.: állóképesség fejlesztésére 3x1 kör futást határozunk meg az udvaron, akkor egy kör ideje a terhelés időtartama, gyorsaság fejlesztésénél az időtartam kb. 5-10 mp.)
- A foglalkozáson alkalmazott valamennyi inger időtartamával jelöljük a terjedelmet. (Az előbbi példában az inger terjedelme a 3 kör időtartama.) A meghatározott (szükséges) intenzitású inger (terhelés) akkor hatásos, ha meghatározott (szükséges) terjedelemmel is rendelkezik.
A terjedelmet meghatározza:
- a lefutott, leúszott m-ek összege;
- a foglalkozáson alkalmazott gyakorlatok ismétlésszáma;
- a foglalkozás hasznos terhelésének összideje;
- a felemelt súly összege;
Nagy intenzitású ingereknek nincs fejlesztő hatásuk, ha rövid ideig tartanak, s nem érik el a megfelelő terjedelmet (ingerküszöb). A terhelés intenzitása és terjedelme fordított arányban van egymással, ha az intenzitást növeljük, akkor a terjedelmet csökkenteni kell és fordítva.