Skip navigation

Gyakorlati megoldások a differenciálásra

Gyakorlati megoldások a differenciálásra a testnevelésben:

  • differenciálás a tanítási célokban:
    • „kell” és „van” érték összevetése;
    • reális, a tanulók egyéni képességeihez mért célok;
  • differenciálás a tananyagon belül:
    • tananyagcsökkentés, szelektálás, nehezítés;
    • megfelelő, olykor eltérő rávezető gyakorlatok, kényszerítő helyzetek;
  • differenciálás a követelményekben, értékelésben, ellenőrzésben:
    • az egyéni sajátosságok ismeretében kialakított célokkal összhangban alakítjuk ki a fentieket;
    • a tanulók önmagukhoz mért fejlődését vesszük figyelembe;
  • differenciálás a munkaformák megválasztásában:
    • figyelembe vesszük az osztály-, csapatfoglalkozás, illetve azok fajtáinak előnyeit és hátrányait a hatékony tanulás érdekében;
  • differenciálás a módszerek és eljárások alkalmazásában:
    • változatos közlésmódok, hasonlatok;
    • eltérő mélységű magyarázat, többszöri szemléltetés;
    • hatékony segítségnyújtás; hibajavítás;
  • differenciálás a terhelés összetevőiben:
    • az intenzitás, a terjedelem, a pihenőidő tervszerű, egyénre szabott meghatározása;
  • differenciálás a gyakorlási idő biztosításában:
    • megfelelő szervezőmunka, hatékony időkihasználás szükséges, hogy a tanulásra szánt idő igazodjon az egyéni sajátosságokhoz;
  • differenciálás a motiválásban, aktivizálásban:
    • a tanulásra ösztönzéskor figyelembe kell venni, hogy a tanítványaink eltérő motivációval, aktivitással rendelkeznek;
    • ezen a téren is az egyéni sajátosságokhoz igazodó oktatással, neveléssel tudjuk a motivációs szintet növelni, az aktivitást fokozni;
  • differenciálás a tanítói, tanári szerepvállalásban, viselkedésben:
    • fontos a rugalmasság, az empátia, a jó légkör teremtése, a bizalom, a következetesség, az egyéni bánásmód elvének betartása a közösségi elv figyelembevétele mellett;

 

  • A differenciálás kérdésének vizsgálatakor meg kell különböztetnünk az átlag feletti és az átlag alatti képességeknek és készségeknek birtokában lévőket. Az előbbi a tehetséges, az utóbbi a lemaradó tanulók sajátja, melyek felismerése, fejlesztése igen nagy kihívást jelent a pedagógusok számára.
  • A pedagógus tevékenysége akkor lesz hatékony, ha tervszerű, körültekintő gondolkodása a tanulók gondos megismerésével párosul, az egyéni fejlesztést megfelelő mértékben, de a kollektív fejlesztéssel összhangban oldja meg.
  • Természetesen soha nem szabad megfeledkezni a megfelelő személyi és tárgyi feltételekről, körülményekről sem, melyek megléte hatékonnyá, hiánya lehetetlenné teszi a differenciált oktatást.