Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Csoportonkénti osztályfoglalkoztatás
- Jellemzője: minden tanuló ugyanazt a gyakorlatot hajtja végre, ugyanazzal a tananyaggal foglalkozik, de bizonyos körülmények miatt (kevés a kéziszer, a szer, kicsi a hely, nem látható át a gyakorlás) csoportokban.
- Alkalmazható:
- kéziszer gyakorlatoknál;
- előkészítő szergyakorlatoknál (pad, bordásfal);
- labdás gyakorlatoknál
- torna elemek gyakorlásánál
- atlétikai futásoknál, dobásoknál stb.
- Megoldások a csoportok foglalkoztatásához:
- egyik csoport végzi a gyakorlatot, a másik figyel, majd cserélnek;
- egyik csoport végzi a gyakorlatot, a másik hasonlót végez szer nélkül;
- egyik csoport végzi a feladatot, a másik állandó jellegű gyakorlatot, vagy kiegészítő feladatot végez.
2. ábra: Csoportonkénti osztályfoglalkoztatás (Makszin Imre alapján)
- Előnye:
- rugalmasan alkalmazható különböző felszereltségi feltételek között;
- megszervezés viszonylag egyszerű;
- nagyobb az önállóság;
- a hibajavítás az egész osztálynak szól.
- egyes tananyagok gyakorlásánál biztosítja a terhelés – pihenés megfelelő arányát.
- várakozás közben megfigyelhetők a társak, információ szerezhető a végzendő feladatról.
- a társak megfigyelése motiváló hatású lehet.
- Hátránya:
- az időkihasználás nem elég gazdaságos;
- az intenzitás a csoportok váltása miatt mérsékeltebb.