Skip navigation

Vizuális ismeretnyújtás - Közvetett szemléltetés

  • Közvetett szemléltetés: a helyes mozgáskép kialakításához, megértéséhez közbeiktatott eszközöket használunk.
    • Eszközei: fényképek, sorozatfelvételek, film, hurokfilm, poszterek, rajzok, rajzírással készített ábrák stb.
    • Technikai eszközök: filmvetítő, képmagnó, fényképezőgép.
    • A közvetett szemléltetést azoknál a feladatoknál alkalmazzuk, amelyek nagyon rövid idő alatt, nagyon gyorsan zajlanak le és nagyon összetettek.
  • A közvetett szemléltetés előnyei:
    • A látott élmény nagyobb motivációs hatású, mint a szóbeli közlés, főleg akkor, ha a bemutatott filmen, képen neves versenyzők láthatók;
    • Egymás után ismételhető, minőségi hiba nélkül;
    • A feladat egyes elemei részletesen elemezhetők;
    • A megismételhetőségből fakadóan jobb lehetőséget nyújt a megfigyelésre és a megértésre;
    • A tanulókban a képek, filmek azt a benyomást keltik, hogy könnyen utánozhatók, így fokozzák a tanulás iránti motivációt;
    • Szórakoztató, látványos hatásúak.
  • A közvetett szemléltetés hátrányai:
    • A képek általában nem adnak reálisan érzékelhető információt a gyakorlat nehézségi fokáról, a mozgásfeladatok dinamikai jegyeit nem képesek visszaadni.
    • Az állóképek csak helyzeteket mutatnak, és nem érzékeltetik a gyakorlat tempóját, ritmusát, dinamikáját, az elemek valós kapcsolatát.
    • A technikai eszközök, vetítőgépek komoly anyagi befektetéseket igényelnek.
  • Ha a verbális és vizuális információadást együttesen alkalmazzuk, akkor a kép és a magyarázat együttesen teszi lehetővé a megértést, a pontosabb képalkotást.

Példák a közvetett szemléltetésre:

(forrás: http://sek.nyme.hu)

(forrás: http://sek.nyme.hu)