Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Vizuális ismeretnyújtás - Közvetett szemléltetés
- Közvetett szemléltetés: a helyes mozgáskép kialakításához, megértéséhez közbeiktatott eszközöket használunk.
- Eszközei: fényképek, sorozatfelvételek, film, hurokfilm, poszterek, rajzok, rajzírással készített ábrák stb.
- Technikai eszközök: filmvetítő, képmagnó, fényképezőgép.
- A közvetett szemléltetést azoknál a feladatoknál alkalmazzuk, amelyek nagyon rövid idő alatt, nagyon gyorsan zajlanak le és nagyon összetettek.
- A közvetett szemléltetés előnyei:
- A látott élmény nagyobb motivációs hatású, mint a szóbeli közlés, főleg akkor, ha a bemutatott filmen, képen neves versenyzők láthatók;
- Egymás után ismételhető, minőségi hiba nélkül;
- A feladat egyes elemei részletesen elemezhetők;
- A megismételhetőségből fakadóan jobb lehetőséget nyújt a megfigyelésre és a megértésre;
- A tanulókban a képek, filmek azt a benyomást keltik, hogy könnyen utánozhatók, így fokozzák a tanulás iránti motivációt;
- Szórakoztató, látványos hatásúak.
- A közvetett szemléltetés hátrányai:
- A képek általában nem adnak reálisan érzékelhető információt a gyakorlat nehézségi fokáról, a mozgásfeladatok dinamikai jegyeit nem képesek visszaadni.
- Az állóképek csak helyzeteket mutatnak, és nem érzékeltetik a gyakorlat tempóját, ritmusát, dinamikáját, az elemek valós kapcsolatát.
- A technikai eszközök, vetítőgépek komoly anyagi befektetéseket igényelnek.
- Ha a verbális és vizuális információadást együttesen alkalmazzuk, akkor a kép és a magyarázat együttesen teszi lehetővé a megértést, a pontosabb képalkotást.
Film
(forrás: http://sek.nyme.hu)