Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Testgyakorlatok
A testgyakorlatok az egészség, az emberi teljesítőképesség fejlesztése érdekében a testkultúra területén kialakult és alkalmazott mozgásos cselekvések, amelyek az ember testmozgási lehetőségein alapuló helyzet- és helyváltoztatásokkal állnak összefüggésben. (Hamar Pál, 2008)
A testgyakorlatok funkciói:
A közvetlen funkció: azok a közvetlen célok, amelyeket a testgyakorlatokkal el akarunk érni. Ezek lehetnek például: valamilyen élettani hatás kiváltása, készség (úszás, kerékpározás stb.) megtanulása, gól- vagy pontszerzés.
A közvetett funkció: a testgyakorlatokkal elérni kívánt távolabbi célok. A közvetlen célok elérése érdekében végzett gyakorlás során, az ismétlés által történő személyiségformálás.
A testgyakorlatok formái:
- az alapvető mozgástevékenységek (kúszások, mászások, emelések, hordások, egyensúlyozások, járások, futások, ugrások, dobások, küzdések, függeszkedések) közismert elnevezéssel, a természetes mozgásformák;
- az előkészítő, fejlesztő- és képzőhatású gyakorlatformák;
- a rehabilitációs és korrekciós mozgástevékenységek.