Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Motoros tanulás
Mi a motoros tanulás?
-
- Nádori László szerint a mozgásos cselekvéstanítás-tanulás: „ A viselkedéses teljesítmények fejlődése (alkalmazkodása), tökéletesítése, összefoglalóan valamely mozgásfeladat megoldása a folyamat optimális szabályozásával.”
- A mozgástanulásban a cselekvéses faktor játssza az elsődleges szerepet, de a mozgástanulás sikeressége, hatékonysága elsősorban a verbális eszközök révén, a kognitív összetevőktől is függ. (Bíróné Nagy Edit, 2011)
A mozgásos cselekvés
-
- Báthori Béla szerint: „ A mozgásos cselekvés komplex kognitív- motoros, értelmet is foglalkoztató tudatos, célra irányuló tevékenység.”
- „A mozgást a cselekvés eszközének, műveleti szintjének tekinthetjük.” (Báthori Béla, 1985)
- „A mozgásos cselekvés és a mozgás tehát nem azonos fogalmak, egymással fel nem cserélhetők, ugyanakkor egymás nélkül nem értelmezhetők.”
- „A mozgásos cselekvések konkrét formában, a testgyakorlatokban, a sportágakban és a mozgásos játékokban valósulnak meg.” (Bíróné Nagy Edit, 2011)
A motoros tanítási,- tanulási folyamat szerkezeti felépítése és oktatás-módszertani feladatai
-
- A didaktikaaz oktatást két fő szerkezeti egységre, az ismeretszerzésre és az alkalmazásra osztja fel.
- Ez érvényes a motoros oktatásra is, mégis az első szakasz elnevezését „ismeretátadás és feldolgozás”- ra módosítjuk, mert az ismeretátadást szinte azonnal követi a tanuló aktív cselekvése.