Nyelfejlődési zavarok kognitív alapjai
2.4. A nyelvészeti, logopédiai motivációjú tesztek fókuszpontjai
- akusztikus észlelés
- auditív észlelés
- akusztikus és auditív differenciálás
- globális szövegértés
- beszédészlelés-és beszédmegértés
- utánmondás (valódi szavak és álszavak)
- szókincs (aktív, passzív)
- megnevezés
- tárgymegnevezés
- verbális munkamemória (szó-és számterjedelem próbák)
- spontán megnyilatkozások (MLU – átlagos mondathossz)
- szemantikai mellérendelés, fölérendelés, alárendelés megértése, használata
- akusztiko-motoros integráció
- verbális, oro-motoros praxia
- mondatértés, megértés
- szerialitás vizsgálata
- gyors megnevezés
- mondatkiegészítés
- ritmizálás
- grammatikai morfémák megértése és használata
- téri orientáció
- testséma
- nagymozgás s finommozgások
- lateralitás
Feladatok
1) A logopédiai vizsgálatok kézikönyvéből gyűjtsön melléklet-címeket, melyek olyan vizsgálatokat tartalmaznak, melyeket egy 2-7 éves gyermek beszéd-és nyelvi fejlettségének feltárásához alkalmasnak talál!
2) A „Logopédiai vizsgálatok kézikönyvéből” gyűjtsön melléklet-címeket, melyek olyan vizsgálatokat tartalmaznak, melyeket egy 2-5 éves, feltehetően beszéd-és nyelvi fejlődési zavarral küzdő gyermek beszéd-és nyelvi állapotának feltárásához alkalmasnak talál!