3. A Specifikus Nyelvfejlődési Zavar tünettana
„Az SLI specific language impairment – SNYZ, specifikus nyelvi zavar kutatási kategória, elsődleges motiváció az ép szenzórium és idegrendszer, normál övezetbe eső nonverbális intelligencia és szociális készségek mellett, csak a nyelvelsajátításban jelentkező korlátozottság vizsgálatából, általában a „humán nyelvi képesség” természetéről szerezzenek információkat. E szemléleten belül jelent meg egy szűkebb kategória, a „nyelvtan-specifikus nyelvi zavar” (G-SLI – „grammatical specific language impairment”, van der Lely, Stollwecrk, 1997, Bishop és mtsai, 2000) – ők a lexikai, szemantikai, pragmatikai és más nyelvi szintek ép működése mellett feltételezik egy grammatika-specifikus zavart mutató alcsoport körülhatárolhatóságát. Az SLI kategórián belül, részben követve a DSM-IV kategóriákat több szerző megkísérelt alkategóriákat elkülöníteni, ezek részben átfedik egymást, másrészről nem fedik le a nyelvfejlődési zavart mutató gyermekek teljes populációját. Ilyenek például:
„csak expresszív SLI” (Whitehurst és mtsai, 1992)
„expresszív-receptív SLI” (Bishop és Adams, 1989)
„”szemantikai-pragmatikai SLI” (Bishop és Adams, 1989)
„SLI artikulációs és nem-verbális deficitekkel” (Vargha-Kadem és mtsai, 1995), akik ezen alcsoporton belül kiemelik az orális apraxia elsődlegességét. ((Pléh-Kas-Lukács, 2008)
A klinikai gyakorlatban egyre inkább az „elsődleges nyelvi zavar” terminológia biztosítja a nem más zavarokhoz másodlagosan társuló nyelvfejlődési zavar jelenségkörének elkülönítését („primary language disorder” – PLD. Tomblin és mtsai, 1996 in. Pléh-Kas Lukács, 2008)
Leonard (1998) a kései beszédindulás, időben elhúzódó beszéd-és nyelvfejlődés, mint „megkésett beszédfejlődés” kritériumrendszerétől megkülönböztetendően az alábbiakban foglalja össze a specifikus nyelvfejlődési zavarra utaló nyelvi eltéréseket:
- nyelv-és beszédfejlődés, elhúzódása, késése
- „plató”-jelenség, vagyis az elmaradások részleges behozatala, a deficitek kiküszöbölése stagnáló állapotokkal jár együtt, a nyelvi képességek szintje a tipikus fejlődésmenetnek nem fog megfelelni későbbi életkorokban sem
- egyes nyelvi szintek fejlődése is atipikus, specifikus fejlődési profilt mutat
- tipikus fejlődésmenetben is szisztematikusan megjelenő hibák időbeli, mennyiségi és strukturális továbbélése, fennmaradása
- specifikus, a tipikus fejlődésmenetre egyáltalán nem jellemző formák, nyelvi jelenségek megjelenése
Előfordulási gyakoriság. iskoláskorú gyermekek megközelítőleg 7%-a, a fiúk és lányok aránya megközelítőleg 3:1.
A zavar érintheti a produkciót, vagy együttesen a beszédpercepciót és produkciót. Az előjelek már jelentkeznek kétéves kor körül, elsősorban a szókincs terjedelmének szűkösségében.
Bishop (2006), Grizzle és Simms (2006), Leonard (1998) és hazai kutatók közül Pléh (2002) eredményeit összefoglalva Fehérné (2013) alapján a specifikus nyelvfejlődési zavarról elmondható:
- nyelvi és beszédbeli elmaradás jelentős, szignifikánsan életkori átlag alatti
- nyelvi, beszédbeli és kognitív teljesítmények nagyfokú diszkrepanciája
- szocializációs hátrány, környezeti depriváció az állapotot nem magyarázza
- iQ 85 feletti nonverbális intelligencia a kognitív, mentális funkciók tekintetében
- ép szenzórium (ép hallás)
- negatív neurológiai státusz
- ép oro-motoros struktúra és funkció
- negatív fül-orr-gégészeti és audiológiai lelet 1 éven belül
- társas kapcsolatok, interakciók, szocializáció normál ütemű fejlődése és jelenségei
- megfelelő anyanyelvi környezet, elegendő mennyiségű és minőségű interakció
- elmaradó szókincs-robbanás
- alakilag hibás beszéd, artikulációs hibák és zavarok még iskolás korban is fennállnak
- életkori átlagtól elmaradó grammatikai szerkesztettség, korlátozottabb megnyilatkozás-terjedelem
- receptív és expresszív szókincs is elmaradó az életkori átlaghoz viszonyítva
- rövid távú verbális emlékezet gyengesége – szó és mondatismétlési tesztek tanúságai alapján
- beszédpercepció gyengesége, elsősorban összefüggő szöveg megértése és feldolgozása esetén, melyet befolyásol a beszélő beszédtempója, artikulációja
Film
A Fővárosi Beszédjavító Intézet honlapján található felvétel alapján gyűjtse ki a felsorolt tünetek közül a gyermekre jellemzőeket!
Feladat
A beszélt és írott nyelv szintjei és lehetséges zavarai az értés és produkció területén” (Fehérné Kovács, Crystal, 1998) alapján sorakoztassa fel az alábbi táblázatban a beszélt nyelv észlelés/értés, és produkció egyes nyelvi szintjeit, mellettük megjelenítve a zavarjelenségek lehetőségeit is!
BESZÉLT NYELV |
||||||||||
Észlelés/értés |
||||||||||
Fonetikai szint |
Fonetikai szint sérülése |
Fonológiai szint |
Fonológiai szint sérülése |
Grammatikai szint |
Grammatikai szint sérülése |
Lexiai-szemantikai szint |
Lexikai-szemantikai szint sérülése |
Pragmatikai szint |
Pragmatikai szint sérülése |
|
Produkció |
||||||||||
Fonetikai szint |
Fonetikai szint sérülése |
Fonológiai szint |
Fonológiai szint sérülése |
Grammatikai szint |
Grammatikai szint sérülése |
Lexiai-szemantikai szint |
Lexikai-szemantikai szint sérülése |
Pragmatikai szint |
Pragmatikai szint sérülése |
|