4. A beszédészlelés és megértés sajátosságai a magasabb életkorokban
3 -4 év
A megértés fokozatosan a közlésegységek egyes részleteire külön-külön kiterjed, a kulcsszó-stratégia fokozatosan érvényét veszti. A megértésben, észlelésben a fonetikai-fonológiai elemzés még mindig fokozott jelentőséggel bír, de már az anyanyelvi normának megfelelő szinten. A szukcesszív feldolgozást kiegészíti a szimultán elemzés, melybe bekapcsolódik a szemantikai szint is.
4 -5 év
Dominálóvá válik a megértési modell felsőbb szintjeinek túlsúlya. A szavakat a mentális lexikonból már nagyobb szótag-, vagy szó-szintű egység alapján, és rövidebb idő alatt azonosítja a gyermek, mely folyamat szolgálatában egyre nagyobb mértékben szerepet játszik a bővülő aktív és passzív szókincs. A megértés szempontjából azonban még nem teljesen egyenértékűek az ugyanazon tartalmat hordozó, de különböző szerkezetű mondatok; befolyásolhatják /nehezíthetik, vagy könnyíthetik/ a mondat aktuális megértését.
5 - 6 év
A gyermek képessé válik a magánhangzók és mássalhangzók szóban elfoglalt helyének, egyes képzési mozzanataiknak elkülönítésére, a mentális lexikon mozgósítása már szótagnyi egység alapján is lehetővé válik.
Nagy segítséget jelenthet a fejlődési szakaszok pontos behatárolásában a Cochlear AG, European Headquarters által kiadott Integrált fejlődési skála, mely a tipikus fejlődésmenet szakaszait a hallási figyelem, a beszéd, a kiejtés, a receptív nyelv, az értelmi fejlődés és a szociális kommunikáció területeinek párhuzamba állításával mutatja be. A skála a továbbiakban nem csak megfigyelési lehetőséget nyújt, hanem alkalmas a fejlődés további nyomon követésére és dokumentálására is.
Film
Ajánlott film a beszédfejlődésről:
Embergyerek: Pelusos zsenik
https://youtu.be/YM6iCL_Bpn8?list=PLaONyi2mx0CNRVEyJzCEhqqxEHhr2F6kK
Hozzávetőleges életkor |
Tipikus viselkedés |
születés |
fonémaészlelés |
3 hó |
gügyögés |
6 hó |
a nem nyelvi fonémák közötti különbségtétel képességének elvesztése |
9 hó |
első szavak, holofrázisok |
12 hó |
szavak használata a szülők figyelmének felkeltése céljából |
18 hó |
szókincs ugrásszerű növekedése |
24 hó |
helyes válasz közvetett kérdésekre (Be van csukva az ajtó?) |
30 hó |
a hallgató figyelembevételének megfelelő beszédmódosítás |
kisgyermekkor |
nyelvtani komplexitás gyors növekedése |
iskoláskor |
az írott nyelv elsajátítása |
serdülőkor |
a specializált nyelvi funkciók elsajátítása |
A nyelv fejlődésének folyamata (Cole,2006.) 337. o.