Skip navigation

15.2. Figyelemhiányos hiperaktivitás típusai és tüneteik

Figyelemhiányos, amit jellemez a károsodott figyelem és összpontosító képesség.

Hiperaktív-impulzív figyelem zavara nélkül.

Kombinált forma, mindkettőt magába foglaló leggyakoribb előfordulású.

Figyelemhiányos (ADD) típus tünetei:

Részletekre nem megfelelően figyel.

Nehézséget jelent a figyelem megtartása.

Úgy tűnik, nem figyel, ha szólnak hozzá.

Nem követi az utasításokat, vagy elmarad a kapott feladat elvégzésében.

Nehézségei támadnak a feladatok, tennivalók megszervezésében.

Elkerüli a tartós feladat elvégzését, vagy ellenáll, hogy elvégezze.

Elveszíti a dolgait.

Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét.

Feledékeny a napi tevékenységeiben.

Hiperaktív-impulzív típus tünetei:

Hiperaktivitásra jellemző: Impulzivitásra jellemző:
Gyakran babrál, fészkelődik.
Elhagyja a helyét.
Rohangál, vagy ugrál.
Nehézségei adódnak az önálló, nyugodt játékban.
Izeg-mozog, ha kell, ha nem.
Túlzottan sokat beszél.
Kérdés elhangzása előtt kimondja a választ.
Gondja adódik a várakozással.
Félbeszakítja mások beszédét.

A jellemző tünetek egyes életkorokban másként észlelhetők. Csecsemők keveset alszanak, vagy nagyon rövid időszakokat töltenek alvással, sokat sír, étkezésével gondok adódnak (szopás közben sír, nap közben gyakrabban kell etetni), nem lehet babusgatni, mert túlságosan mozog, irritábilis. Tipegők, óvodások alvászavara hasonló a csecsemőkére, a rövid alvás alatt nyugtalanok. Örökös mozgásuk hiperaktív, de rosszul koordinált és céltalan. Kiszámíthatatlanul viselkednek, impulzívak, kirohannak az utcára, ok nélkül verekednek, játékokat törnek össze. Figyelem zavarukat jellemzi a csekély kitartás, a szétszórt figyelem, és nem fejezik be, amit elkezdtek. Iskolás hiperaktivitása a jellegzetes tünetek mellett kifejezett romboló viselkedéssé fajulhat. Képtelen lépésről lépésre haladni a feladat végzésével, hibás, befejezetlen a munkája. Impulzivitását meggondolatlan, veszélyes cselekedetekben (tetőre mászás, stb.) is kimutatja. Figyelemzavara a fenti felsorolást követi. Serdülő korban a nagy mozgásos hiperaktivitás áttevődik a kis izmokra (kéz, ujjak csavargatása, stb.), veszélyes és máladaptív cselekedetekben nyilvánul meg az impulzivitás. Figyelemzavar kiteljesedett, minden tünetet észlelni lehet.

ADHD betegség, tehát gyógyítandó. Az orvosok, pszichiáterek által meghatározott gyógyításhoz sok segítséget ad a család, a pedagógus, ha az alábbi tanácsokat magáévá teszi a gyermek érdekében.

- Figyelem terelése végett egyszerű, ingerszegény környezetet biztosítsunk.

- Rugalmasan tartassunk határozott rendet holmijai között, időbeosztásában

- Vele szemben elvárt szabályok legyenek határozottak, rugalmasak, a szabályban biztosítsunk, adjunk a gyereknek szabadságot.

- Szabály áthágása azonnal járjon következménnyel – a büntetés arányos legyen és ne súlyos, mert a súlyos büntetés deprimálja. Főképpen mozgása korlátozásával büntessük.

- Szabály betartását kövesse a jutalmazás. Legyen benne mozgás, társas helyzet és foglalkozás, ami élményt nyújt és újdonsággal szolgál.

- Mielőtt szólunk hozzá, vagy utasítást adnánk, érintsük meg, hogy odafigyeljen.

- Cselekedeteit, elvégzett munkáját mindig pozitívan, sohasem negatívan (deprimáló hatás) értékeljük.

- Figyelmét úgy keltsük fel és vezessük, hogy megfeleljen az irányában közlendő fő – már megismert – információ felvételi módjának (látás, hallás, mozgás), vagyis a fő információ feldolgozásának.

- A kiadandó feladat legyen meghatározott, ne haladja meg képességeit, lehetőségeit.

- Viselkedését illetően tudassuk vele, mit várunk el tőle.