Skip navigation

9.4. Hallás, egyensúlyozás szervrendszere

Hallási károsodások egész életünkben felléphetnek, okaik igen széles skálán találhatók.

Veleszületett surdomutitas első sorban recesszíven öröklődő állapot. Mai ismereteink szerintmintegy 70(!) gén hibája szerepelhet a siketnémaság okaként. A magzatot ért támadások (CMV, toxoplasma és protozoon fertőzés, teratogén ágensek, vérbaj, nikotin, alkohol, stb.) más idegrendszeri és egyéb szervi károsodásokkal együtt okoznak gondot az érintett egyén életében. Számos szindróma részjelensége a cochlea és a vestibulum károsodása, némelyik eleve értelmi fgyatékossággal együtt lép fel. Ilyen a Bring-Siebemnann szindróma, Patau szindróma. Michel betegségben nincs sziklacsont, Mondini-Alexander tünet együttes esetében féloldali csiga nem alakult ki. Treacher-Collins szindrómában az I. garatív nem fejlődött ki. Waardenburg álal leírt betegségben a részleges albinizmus, hypertelorismus, eltérő iris pigmentáció mellett a hártyás csiga degenerációja szerepel. A fej, a csigolyák több fejlődési zavarával együtt jár a hallószerv anomáliája is.

Perinatalisan a HIE jelent kockázatot a hallás szervének épségére.

Az élet során gyulladásos betegségek közvetlenül (középfül-gyulladás), közvetve (fülkürt gyulladás) károsítják a hallószervet. Allergiás folyamatok tartós folyadékgyülemet okoznak a középfülben vezetési zavarral. Toxikus hatások (antibiotikumok, szalicilátok, CO, nikotin, stb.) a hallás receptorait és a hallóideget pusztítják. Fizikai ártalmak: zaj a receptor rendszert, trauma a hallócsontokat, a csigát sértik véglegesen. Gyermekkorban annál súlyosabb a hallásromlást követő mentális visszamaradás, minél korábban és minél súlyosabban sérül a hallószerv. Ebben az életkorban éreredetű, otosclerosisos, daganatos károsodásokkal még nem kell számolni.

Az egyensúlyozás zavarai a félkörös ívjáratokat érintő folyamatokban, valamint a VIII. agyidegben, az agytörzsi magvakban fellépő betegségek, sérülések következtében alakulnak ki. A következményes mozgás koordinációs, egyensúlyozási, stb. anomáliák a fentebb ismertetett utakon okoznak tanulási, szellemi gondokat a gyermeknek.