A környező világ megismerésének módszerei
- A környező világ megismerésének módszerei
- Bevezetés
- 1. fejezet: A környezeti nevelés és módszerei I
- 2. fejezet: A környezeti nevelés módszerei II.
- 3. fejezet: Egy rendhagyó óra, rendhagyó feldolgozás (egy fenntarthatóság pedagógiája témakör feldolgozása)
- 3.1. A szemléletformálás problematikája
- 3.2. A tankönyvön kívüli forrásanyagok használatának célja, helye és szerepe a tervező munkában (Mikor hatékonyabb a tankönyvön kívüli forrásanyag használata az oktatási folyamatban?)
- 3.3. Egy példa a rendhagyó eszközhasználatra
- 3.4. Egy rendhagyó óra óraterve (minta)
- 4. fejezet: A hagyományos módszerek alkalmazása a környezet- és természetismeret tanításában
- 5. fejezet: Az elemi szintű természettudományos megismerés módszerei
- 6. fejezet: Játék, játékosság a környező világ megismerésében
- 7. fejezet: Séták, kirándulások, az erdei iskola szerepe a környező világ megismerésében
- 8. fejezet: A projekt
- 9. fejezet: Kooperatív-oktatási módszerek
- 10. fejezet: A drámapedagógia eszköztára a környezet- és természetismeret órákon
- 11. fejezet: A munkáltatás módszere
- 12. fejezet: Szemléltetés és az oktatási eszközök kapcsolata
- 13. fejezet: Óratípusok, óratervek
- Felhasznált és javasolt irodalom
- Felhasznált és javasolt internetes forrás
10.3. A tanítási dráma környezet-és természetismeret órán
A természetismeret tantárgy feladatai közé tartozik, hogy formálja a természeti és társadalmi valóságról alkotott gyermeki világképet. Amíg a tankönyvek felvillantják Földünk természeti és környezeti problémáit, foglalkoznak a szülőföld és a természet szépségeivel, bemutatják az alapvető helyes erkölcsi tulajdonságokat, magatartást, a munka fontosságát és szépségét addig a tanítási dráma, sokkal korszerűbb tanítási tartalmakkal tudja életszerűbbé („itt és most” történik) és hitelesebbé (a játszók a történet szintjén bevonódnak a játékba) tenni mindezt a gyerekek számára. Emellett az értelmi nevelés motivációs tényezőit is erősítheti, mint a kíváncsiság, csodálkozás, kétely, biztonságérzet vagy a feladatmegoldás öröme.