4.1. A hagyományos módszerek helye a mai környezet-és természetismeret tanítás gyakorlatában
A környezetismeret tantárgy módszertana az utóbbi húsz évben gyökeresen megváltozott. Az úgynevezett hagyományos módszerek mellett, mind inkább beépültek az oktató-nevelő és tervező munkába azok az új korszerű tevékenységeken és tapasztaláson alapuló módszerek, melyek elősegítik az új ismeretek bővítését és a már meglévő ismeretek alkalmazását. Mindezek ellenére a hagyományos módszereknek is van létjogosultsága korunk oktatási stratégiájában. Természetesen ma már más hangsúllyal és más céllal, hisz az infokommunikációs eszközök térhódítása kihat a tanulók értelmi és érzelmi fejlődésére, ezért a választott módszerek hatékonyságát, folyamatosan kontrollálni kell. Korunk kihívásai gazdag módszertani ismeretet és mindezek folyamatos váltogatását igénylik a pedagógustól. Legfontosabb kérdés talán az, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni a módszerek kiválasztásakor.
Milyen szempontok alapján válasszunk módszert?
Vegyük figyelembe
- A tantárgy, jelenesetben a környezet-és természetismeret tantárgyból kiválasztott témát és az adott tanóra anyagának jellegét.
- A környezet- és természetismeret tantárgy sajátosságait.
- A tervező munkánkba előirányzott nevelési- oktatási- képzési célt. az óra kiemelt didaktikai feladatait.
- A tanulócsoport életkorát.
- Az osztály fejlettségi szintjét, jártasságát az alkalmazni kívánt módszer használatában és az adott csoport sajátosságait.→ Pl: különleges bánásmódot igénylő tanulók
- Az iskola tárgyi, oktatástechnikai lehetőségeit, felszereltségét.
- A tanár módszertani gazdagságát és tanulásszervezési eljárásokban való jártasságát.
- A tanár attitűdjét, azaz viszonyulását az adott tantárgyhoz.
A módszer kiválasztása a gyakorlott pedagógusok számára sem egyszerű feladat. A választás során az előzőekben felsorolt tényezők közül egyiket sem lehet figyelmen kívül hagyni, ha a leghatékonyabb módszer alkalmazására törekszik egy tanító vagy tanár. Éppen ezért fontos, hogy pedagógus ismerje az alkalmazható módszerek teljes skáláját és a leghatékonyabbnak ígérkezőt válassza ki az adott órára.
Mit értünk hagyományos módszereken?
Hagyományos módszereknek tekintjük azokat, amelyek a direkt ismeretátadás modelljének keretében a kognitív képességek fejlesztését tűzik ki célul, azaz a tanulók már meglévő ismereteinek bővítését, melyhez a frontális munkaforma szolgál keretül.