A környező világ megismerésének módszerei
13.1.1. Tervszerűség
Az oktatómunka alapvetően fontos jellemzője a tervszerűség. Ezt a különböző pedagógiai dokumentumok elkészítése és felhasználása biztosítja. A tervezéskor nagyon sok mindent kell figyelembe venni egy tanárnak. Nem elég a tankönyvet kinyitni és átnézni a következő leckét. A következőkben minden esetben egy tanítási óra megtervezésének problematikáját járjuk körbe.
A jó tervezői munka előfeltétele:
- Ismerni kell a pedagógusnak azokat az alapdokumentumokat, amelyek alapján dolgozik. (NAT, Kerettanterv, helyi pedagógiai program, helyi tanterv)
- Saját maga által elkészített vagy átdolgozott (az adott gyerekcsoportra adaptált) tanmenettel esetleg tematikus tervvel kell rendelkeznie.
- Ismernie kell azokat a megelőző tapasztalatokat, melyekre az óratervezésekor építeni szeretne és a továbbhaladási irányt is, mivel a tanítási óra egy folyamat része.
- Figyelembe kell vennie a didaktikai alapelveket. (tudományosság, motiválás, aktivizálás, érthetőség, fokozatosság, rendszeresség, szemléletesség, tartósság, differenciálás, visszacsatolás, megerősítés)
- Tisztában kell lennie azzal, hogy a tanmenetben a különböző óratípusokra hány óra áll rendelkezésére témaegységenként.
- Figyelembe kell vennie a tantárgy sajátosságait. (Pl.: környezetismeret tantárgy része, a tanulmányi séta, a kísérletek)
- Az adott intézményben a tanítás körülményeit, feltételeit ismernie kell. (Pl.: Van-e a teremben interaktív tábla? A terem elég tágas-e ahhoz, hogy csoportba rendeződve tudjanak dolgozni a tanulók?)
- Figyelembe kell vennie az adott gyermekcsoport életkorát, összetételének sajátosságait.
- Tisztában kell lennie saját felkészültségének, módszertani gazdagságának, tanulásszervezésben való jártasságának szintjével.