Skip navigation

5.2. A fogalomalkotás jellemzői kisiskolás korban

Az alsó tagozatos környezetismeret tanításakor nagyon sok új fogalommal ismertetjük meg a gyerekeket, ezért elengedhetetlen megismerkednünk a fogalomalkotás jellegzetességeivel, a fogalmak tanításának mikéntjével.

Az iskolába lépő gyermek intenzíven érdeklődik a környezete iránt, fogalomalkotási képességeire a konkrét fogalmak feldolgozásának képessége jellemző.

A fogalom: a minket körül vevő világ gondolkodásunkban való tükröződése. A külvilágból érkező ingereket az agyunk különböző értelmi tevékenységek során feldolgozza és kialakítja az a szubjektív képet, mely nekünk azt a fogalmat jelenti. Gondoljuk meg, mit teszünk, ha találkozunk egy számunkra ismeretlen gyümölccsel? Megtapogatjuk, megszagoljuk, megízleljük, majd elkezdjük hasonlítani más gyümölcsökhöz, olyan, mint…, akkora mint…, osztályozzuk, összehasonlítjuk, megkülönböztetjük. A kialakult képről azért mondjuk, hogy szubjektív, mert általában nem ugyanaz a kép jelenik meg mindenkinek, ha egy fogalmat említünk (pl. asztal).