Skip navigation

12.1.1. A szemléltetés, mint módszer alkalmazása

  1. A bemutatott tárgyak, jelenségek, folyamatok leglényegesebb vonásait csak úgy tudják a tanulók zavartalanul tanulmányozni, ha nincs semmilyen a figyelmet elterelő másodlagos dolog a szemléltető eszköz alkalmazásakor. Pl.: A bemutatásra kerülő növény gyökerét eltakarja a földlabda, amiben behozták és folyamatosan hullik a föld a gyerekekre.

  2. A szemléltetésre olyan eszközt kell választani, ami többfajta megfigyelést tesz lehetővé, ezáltal alkalmas az általánosításra is. Pl: a paprika növény megismeréshez, ne csak a termését, hanem az egész növényt mutassuk be, ezáltal könnyebb lesz egy lágyszárú növény teljes egészéről olyan megállapításokat megfogalmazni, ami a később sorra kerülő növények megismerését általános tulajdonságainak megállapításával segíti a tanulókat.

  3. A tárgyakkal történő szemléltetés akkor élményszerű, ha a működése, használata is bemutatásra kerül. Pl.: iránytű

  4. A szemléltetés nem szabad, hogy öncélú legyen. A túlszemléltetés zavarja a tanulók képzeletének egészséges fejlődését.

  5. Nem elhanyagolható az sem, hogy a szemléltető eszköz, akkor fogja betölteni a funkcióját, ha mindenki számára jól látható és érthető.