A környező világ megismerésének módszerei
- A környező világ megismerésének módszerei
- Bevezetés
- 1. fejezet: A környezeti nevelés és módszerei I
- 2. fejezet: A környezeti nevelés módszerei II.
- 3. fejezet: Egy rendhagyó óra, rendhagyó feldolgozás (egy fenntarthatóság pedagógiája témakör feldolgozása)
- 3.1. A szemléletformálás problematikája
- 3.2. A tankönyvön kívüli forrásanyagok használatának célja, helye és szerepe a tervező munkában (Mikor hatékonyabb a tankönyvön kívüli forrásanyag használata az oktatási folyamatban?)
- 3.3. Egy példa a rendhagyó eszközhasználatra
- 3.4. Egy rendhagyó óra óraterve (minta)
- 4. fejezet: A hagyományos módszerek alkalmazása a környezet- és természetismeret tanításában
- 5. fejezet: Az elemi szintű természettudományos megismerés módszerei
- 6. fejezet: Játék, játékosság a környező világ megismerésében
- 7. fejezet: Séták, kirándulások, az erdei iskola szerepe a környező világ megismerésében
- 8. fejezet: A projekt
- 9. fejezet: Kooperatív-oktatási módszerek
- 10. fejezet: A drámapedagógia eszköztára a környezet- és természetismeret órákon
- 11. fejezet: A munkáltatás módszere
- 12. fejezet: Szemléltetés és az oktatási eszközök kapcsolata
- 13. fejezet: Óratípusok, óratervek
- Felhasznált és javasolt irodalom
- Felhasznált és javasolt internetes forrás
13.2.1. A tanítási óra menete
A tanítási óráknak van egy általános felépítése, amely minden tanórára jellemző, bármely óratípusra gondolunk.
- Bevezető rész: mely célja lehet a tanórára hangolás, az előzetes ismeretek felelevenítése, esetleg az előzetes ismeretek számonkérése, motiváció
- Célkitűzés: célja a tanulók informálása a tanóra témájáról, a tanóra témájának konkretizálása
- Főrész: amely vagy az új ismeretek feldolgozását, rögzítését vagy az ismereteket szilárdító, rendszerező feladatsorokat tartalmazza. Az ellenőrző óra esetén a főrészében az alkalmazó ellenőrzés kollektív illetve egyéni alkalmazásának megtervezése történik.
A főrészben különböző hangsúllyal jelenik meg az ellenőrzés, attól függően, hogy didaktikai szempontból milyen óra tervezése a feladat. - Ellenőrzés, értékelés: célja a kitűzött nevelési és oktatási feladatok mentén egyénre szabott, pozitív, előremutató, fejlesztő hatású értékelés.