A környező világ megismerésének módszerei
8.2. A projektek fajtái
A projekt lehet:
- Produktum-orientált, melynek során olyan termék létrehozása a cél, amelynek a valós életben valódi funkciója van.
- Folyamat-orientált, ahol a felvállalt feladatok sikeres végrehajtása, a közös alkotás és eredmény élménye a cél. (Poór 2007)
A projekt témáját tekintve, nagyon sokszínű lehet:
- szorosan tananyaghoz kapcsolódó: víz, levegő, háziállatok stb. projekt,
- szólhat önmagunk megismeréséről, Mátyás király és koráról, az indiánokról, a karácsonyi ajándékozásról, az ajándék elkészítéséről,
- valamilyen akció megvalósítása: mentsük meg egy fa életét, tegyük szebbé iskolánkat vagy az iskola környékét,
- valamilyen rendezvény, előadás lebonyolítása,
- különösen az erdei iskolai program keretében: a környezethez kapcsolódó projekt megvalósítása: erdő, vízpart, város stb.
A projekt időtartamát tekintve, lehet:
- egy – két órás: valamilyen egyszerűbb téma sokoldalú megközelítése és egy egyszerűbb produktum: madár-kalácskészítés, süteménysütés,
- projekt – hét: mely lehet iskolában, vagy iskolán kívüli (erdei iskola),
- egy egész tanéven keresztül tartó.
A projektek résztvevői lehetnek:
- egy osztály és pedagógusai,
- egy évfolyam,
- az egész iskola: hangulatos és hatékony, ha belépve az iskola kapuján szembeötlik az iskolai projekt üzenete és eredményei,
- külső segítők: szülők, erdészek, hivatalok szakemberei stb.