Skip navigation

8.2. A projektek fajtái

A projekt lehet:  

  • Produktum-orientált, melynek során olyan termék létrehozása a cél, amelynek a valós életben valódi funkciója van.
  • Folyamat-orientált, ahol a felvállalt feladatok sikeres végrehajtása, a közös alkotás és eredmény élménye a cél. (Poór 2007)

A projekt témáját tekintve, nagyon sokszínű lehet: 

  • szorosan tananyaghoz kapcsolódó: víz, levegő, háziállatok stb. projekt,
  • szólhat önmagunk megismeréséről, Mátyás király és koráról, az indiánokról, a karácsonyi ajándékozásról, az ajándék elkészítéséről, 
  • valamilyen akció megvalósítása: mentsük meg egy fa életét, tegyük szebbé iskolánkat vagy az iskola környékét,
  • valamilyen rendezvény, előadás lebonyolítása,
  • különösen az erdei iskolai program keretében: a környezethez kapcsolódó projekt megvalósítása: erdő, vízpart, város stb.

A projekt időtartamát tekintve, lehet: 

  • egy – két órás: valamilyen egyszerűbb téma sokoldalú megközelítése és egy egyszerűbb produktum: madár-kalácskészítés, süteménysütés,
  • projekt – hét: mely lehet iskolában, vagy iskolán kívüli (erdei iskola),
  • egy egész tanéven keresztül tartó.

A projektek résztvevői lehetnek:

  • egy osztály és pedagógusai,
  • egy évfolyam,
  • az egész iskola: hangulatos és hatékony, ha belépve az iskola kapuján szembeötlik az iskolai projekt üzenete és eredményei,
  • külső segítők: szülők, erdészek, hivatalok szakemberei stb.