3.4. Egy rendhagyó óra óraterve (minta)
Fenntarthatóság pedagógiája - Mit tehetsz a környezetedért?
Ajánlott korosztály |
4. évfolyam |
Ajánlott időkeret |
90 perc |
Az óra közvetlen célja |
A nyelvi eszközök és a jelentés viszonyának fölismerése, a szószerinti és az átvitt jelentés felfedezése, megkülönböztetése a piktogramok segítségével. A környezettudatos szemléletmód és életvitel fejlesztése. A piktogramok önállóbb értelmezése, a jelentésének kapcsolata a fenntarthatóság filozófiájával, rendszerezés, csoportosítás, következtetés. |
Az óra tartalma |
Hétköznapi életünk tevékenységeinek vizsgálata a fenntarthatóság szemszögéből |
A kompetenciafejlesztés fókuszai
|
Személyes kompetencia: fejlődjön beszédkultúrája, kommunikációs készsége, fejlődjön önálló munkavégzése, tudja átgondoltan, célszerűen elvégezni a feladatokat, lelje örömét a piktogramok és jelentésük kapcsolatának felfedezésében. Fantázia, empátia, problémaérzékenység fejlesztése. |
Természettudományos kompetencia:
|
|
Szociális kompetencia: vitakészség, együttműködési képesség, döntési képesség fejlesztése, logikus gondolkodás, szóbeli kifejezőképesség fejlesztése, hagyományok tisztelete. Örömmel vegyen részt a közös játékban, aktívan vegyen részt a közös munkában, fogadja el mások véleményét, tevőlegesen vegyen részt a feladatok megoldásában. |
|
Kapcsolódási pont |
Tantárgyakhoz: Magyar nyelv és irodalom, Vizuális nevelés |
ÓRAVÁZLAT
Tevékenységek |
Tevékenység célja/ fejlesztendő készségek |
Munkaformák és módszerek |
A tanulók körben ülnek a teremben. A tanár a kör közepére leteszi a képeket. A feladat az, hogy mindenki válasszon egy képet, majd keresse meg azokat a gyerekeket, akikkel úgy érzi, valamilyen kapcsolatot tudnak felfedezni a képek között! A feladat két körben zajlik, először az egyes személyek keresnek párokat, majd a párok keresnek egy másik párt. 6’ |
Cél: A kapcsolat felfedezése, csoportalakítás, asszociációs készség fejlesztése |
csoportmunka Keveredj! Állj párba! Beszéld meg! |
A csoportalakítás után a kialakult csoportok ragasszák fel a képüket egy lapra, majd mindenki írja rá, hogy szerinte mit ábrázol a kép. Megjegyzés: A tanulócsoportok olyan képeket kapnak, amin az ábrák, egyszerűek többféle módon értelmezhetőek. 7’ |
Cél: többletjelentés felismerése |
csoportmunka kerekasztal |
Minden csoport csoportszóvivőt választ és a szóvivő bemutatja a csoport képét és képhez tartozó jelentést. Minden csoport egy – egy percet kap a beszámolóra. 5’ |
Cél: A képen látottak összegzése, bemutatása, a többlet jelentés megfogalmazása. Fantázia tapasztalat és lényeglátás |
csoportmunka |
A kapott piktogramok egy-egy környezeti problémát emelnek ki. A feladat, megtalálni a valós jelentést. Minden csoport kap egy feladatlapot, amelyen 10 kép van. A meghatározások segítségével kell párosítani a képeket a jelentésekkel. Ellenőrzés: A csoportok borítékban megkapják a feladat megoldását. 5’
|
Cél: Asszociáció segítségével ismert szólások felidézése |
csoportmunka 5 boríték a melléklet megoldásokkal
|
A tanulócsoportok sorba rendezik a képeket, aszerint, hogy számukra melyik a legfontosabb és melyik a legkevésbé. A sor tetején a legfontosabb legyen! A tanulók feladata ez után, hogy írjanak le minél több olyan cselekvést, ami az adott környezetkárosító problémához tartozik, majd a csoport válasszon ki négyet a gyűjtöttek közül és írja az ablakforma közepébe! Ellenőrzés: A csoportok felolvassák a négy kiválasztott mondatot.10’ Időkitöltő feladat: Rajzolj te is egy piktogramot! |
Cél: A tanulók meglévő ismeretének, tapasztalatainak előhívása, konszenzus
|
csoportmunka |
A táblán 5 üres csomagolópapír, amin egy-egy piktogram található. Minden csoportnak az a feladata, hogy tegye a többi képet, - amit eddig - vizsgáltak a megfelelő helyre! Képkártyák: autó, ház, kosár, számítógép, fenyőfa Ellenőrzés: minden csoportból egy- egy tanuló megindokolja döntésüket. 3’ |
Cél: A piktogram és a jelentése közötti összefüggés felfedezése, következtetés, konszenzus
|
csoportmunka |
Minden csoport húz egy számot, ami valamelyik képcsoporthoz tartozik A kapott képsorhoz a csoportok megkapják a képek eredeti jelentését, fénymásolatban. A csoportok megbeszélik az olvasottakat, majd plakátot készítenek, ami alapján a többi csoporttal ismertetik plakátjuk lényegi mondanivalóját. 45’ |
Cél: A piktogramok jelentésének és a képek közötti kapcsolatok, összefüggések, a szöveg értelmezése, lényegkiemelés, szóbeli kifejezőképesség, fejlesztése, ábrázolás. |
csoportmunka |
Minden csoport húz egy piktogramot, amit szabadon választott módszerrel bemutat. (rajz, képrejtvény, activity, dramatizálás) A többi csoportnak ki kell találni, melyik lehet 10’ |
Cél: A szöveg megjelenítése vizuálisan vagy a dramatizálás eszközével. A deduktív gondolkodás és a fantázia fejlesztése. |
csoportmunka |
A tanulók körbe ülnek, és mindenki befejezi a mondatot. A mai órán arról bizonyosodtam meg… 12’ |
Cél: Tájékozódás arról, hogy a tanulók, milyen új ismeretek kaptak és ezek milyen cselekvésekre ösztönzi őket. |
|