A környező világ megismerésének módszerei
- A környező világ megismerésének módszerei
- Bevezetés
- 1. fejezet: A környezeti nevelés és módszerei I
- 2. fejezet: A környezeti nevelés módszerei II.
- 3. fejezet: Egy rendhagyó óra, rendhagyó feldolgozás (egy fenntarthatóság pedagógiája témakör feldolgozása)
- 3.1. A szemléletformálás problematikája
- 3.2. A tankönyvön kívüli forrásanyagok használatának célja, helye és szerepe a tervező munkában (Mikor hatékonyabb a tankönyvön kívüli forrásanyag használata az oktatási folyamatban?)
- 3.3. Egy példa a rendhagyó eszközhasználatra
- 3.4. Egy rendhagyó óra óraterve (minta)
- 4. fejezet: A hagyományos módszerek alkalmazása a környezet- és természetismeret tanításában
- 5. fejezet: Az elemi szintű természettudományos megismerés módszerei
- 6. fejezet: Játék, játékosság a környező világ megismerésében
- 7. fejezet: Séták, kirándulások, az erdei iskola szerepe a környező világ megismerésében
- 8. fejezet: A projekt
- 9. fejezet: Kooperatív-oktatási módszerek
- 10. fejezet: A drámapedagógia eszköztára a környezet- és természetismeret órákon
- 11. fejezet: A munkáltatás módszere
- 12. fejezet: Szemléltetés és az oktatási eszközök kapcsolata
- 13. fejezet: Óratípusok, óratervek
- Felhasznált és javasolt irodalom
- Felhasznált és javasolt internetes forrás
12.1.4. Az oktatási eszközök használata
Az eszközök alkalmazása előtt azonban fel kell készíteni a gyerekeket az eszköz használatára, a szükséges szabályok betartására. Az oktatási eszköz alkalmazása közben biztosítani kell a tanulók részére a megfigyelési lehetőségeket, és azt is, hogy a tanulásszervezési folyamatban ne legyenek passzív szemlélődésre kényszerített tanulók. Gyakori hiba, olyan kép bemutatása, amit méreténél fogva, csak néhány gyerek lát jól, ilyenkor a tanár körbeviszi. Amíg egy-egy gyerek megfigyeli, értelmezi a látott képet, addig a többi tanuló passzivitásra kényszerül, ami zavaró magatartási formákat válthat ki a gyerekekből.