Skip navigation

3.1. A szemléletformálás problematikája

A környezet és természetismeret tanítása során gyakran találjuk szemben magunkat olyan témákkal, amelyek arra ösztönöznek bennünket, hogy ne a tankönyvből tanítsuk, mivel ebben a formában nem életszerű. Illetve félő, hogy nem lesz elég hatékony a feldolgozás módja, mivel leckeként tanítjuk. A tanuló megtanulja, de nem fog eszerint cselekedni, ahogy a tartalom feldolgozása után várható lenne tőle. Erre mondják: Bort iszik és vizet prédikál.

Olyan témakörök feldolgozásánál, amelyek szemléletbeli változást és az ehhez kapcsolódó tevékenységek végzésével a mindennapi életben is változást kívánnak a gyerektől és a családtól is, bátran keressünk olyan megoldásokat, amelyek elmélyítik az ismereteket, gyakorlatiasabbak, mint a tankönyv feladatai.
(http://mek.oszk.hu/10100/10122/html/ Varga Attila: Fenntarthatóságra nevelés a természettudományos tankönyvekben)

Jól alkalmazhatók ehhez a kisfilmek, speciális gyermekfolyóiratok, tárgyak, képek rajzok stb.