Skip navigation

10.3. Nevelési hatások, ellenhatások

Az óvodák az óvó-védő, szociális funkciójuk mellett a nevelő-személyiségfejlesztő tevékenységüket a nevelőtestület által elfogadott pedagógiai program alapján végzik. E dokumentumnak vannak a törvények által előírt kötelező elemei, de kiegészülhettek azokkal a specialitásokkal,  amelyektől egyedivé válhattak.

 

A köznevelés intézménybe  kerüléssel a kisgyermekeknél a családi szokások mellett az óvodapedagógusok által képviselt intézményi hatások, elvárások is megjelennek.

A család és az óvoda nevelőpartneri együttműködésének sikeressége nagyban függ attól, hogy milyen mértékben komplementerei egymásnak. Tudatos pedagógiai munkával  igyekszik az óvoda elérni – tiszteletben tartva a családi nevelés elsődlegességének fontosságát megtartva- saját nevelési alapelveinek a beépülését a kisgyermek személyiségébe.

Fontos, hogy az esetlegesen jelentkező nevelési különbözőségeket az óvodapedagógusok megfelelő türelemmel, toleranciával kezeljék és keressék amelyek a közös megoldás felé viszik a gyermeknevelést.

 

Példák

 

A következőkben bemutatunk néhány  jól bevált példát arra:  milyen lehetőségeket használnak ki az óvodák annak érdekében, hogy az elvárások minél teljesebb köre kielégítésre kerüljön, ugyanakkor megvalósulhassanak az intézményi célok is:

- bevált gyakorlat az ún. „nyílt napok” meghirdetése az óvodákban, melynek keretében a családok hosszabb-rövidebb ideig megfigyelik az intézményben folyó munkát és információkat kaphatnak az ott dolgozókról a napi pedagógiai munka gyakorlatáról,

- különböző családos rendezvényeket tartanak ( közös ünnepvárás, kirándulás, teadélután stb.) amelyek segíthetik a kapcsolatok elmélyülést,

- szakmai fórumokat szervezése a szülők nevelési feladatainak/probléma helyzeteiknek megoldására,  támogatására ( szülők fóruma, gyermeknevelési tanácsadás, beszélgető –körök stb.),

- meghatározott időközönként szülői elégedettségmérés  az elvégezett munka minőségről,

- kiterjedt PR tevékenység, intézményi kommunikációs csatornák bővítése  különböző módokon (nyomtatott kiadványok, web-es felületeken megjelenés).

Hallgassuk meg a szülők vélekedését! A felvétel 38:00 – 45:00 percéig tartó részt ajánljuk most! A megtekintés után írja le véleményét a hallottakról!