10.3. Nevelési hatások, ellenhatások
Az óvodák az óvó-védő, szociális funkciójuk mellett a nevelő-személyiségfejlesztő tevékenységüket a nevelőtestület által elfogadott pedagógiai program alapján végzik. E dokumentumnak vannak a törvények által előírt kötelező elemei, de kiegészülhettek azokkal a specialitásokkal, amelyektől egyedivé válhattak.
A köznevelés intézménybe kerüléssel a kisgyermekeknél a családi szokások mellett az óvodapedagógusok által képviselt intézményi hatások, elvárások is megjelennek.
A család és az óvoda nevelőpartneri együttműködésének sikeressége nagyban függ attól, hogy milyen mértékben komplementerei egymásnak. Tudatos pedagógiai munkával igyekszik az óvoda elérni – tiszteletben tartva a családi nevelés elsődlegességének fontosságát megtartva- saját nevelési alapelveinek a beépülését a kisgyermek személyiségébe.
Fontos, hogy az esetlegesen jelentkező nevelési különbözőségeket az óvodapedagógusok megfelelő türelemmel, toleranciával kezeljék és keressék amelyek a közös megoldás felé viszik a gyermeknevelést.
Példák
A következőkben bemutatunk néhány jól bevált példát arra: milyen lehetőségeket használnak ki az óvodák annak érdekében, hogy az elvárások minél teljesebb köre kielégítésre kerüljön, ugyanakkor megvalósulhassanak az intézményi célok is:
- bevált gyakorlat az ún. „nyílt napok” meghirdetése az óvodákban, melynek keretében a családok hosszabb-rövidebb ideig megfigyelik az intézményben folyó munkát és információkat kaphatnak az ott dolgozókról a napi pedagógiai munka gyakorlatáról,
- különböző családos rendezvényeket tartanak ( közös ünnepvárás, kirándulás, teadélután stb.) amelyek segíthetik a kapcsolatok elmélyülést,
- szakmai fórumokat szervezése a szülők nevelési feladatainak/probléma helyzeteiknek megoldására, támogatására ( szülők fóruma, gyermeknevelési tanácsadás, beszélgető –körök stb.),
- meghatározott időközönként szülői elégedettségmérés az elvégezett munka minőségről,
- kiterjedt PR tevékenység, intézményi kommunikációs csatornák bővítése különböző módokon (nyomtatott kiadványok, web-es felületeken megjelenés).
Hallgassuk meg a szülők vélekedését! A felvétel 38:00 – 45:00 percéig tartó részt ajánljuk most! A megtekintés után írja le véleményét a hallottakról! |
|