11.5. A pedagógus életpálya-modell
Az oktatáspolitika felismerve a pedagóguspálya presztizs növelésének szükségességét, a pálya vonzóvá tételét, a pedagógusok megtartásának fontosságát, kormányrendeletet alkotott a pedagógusok előmeneteli rendszerének támogatására és ennek segítésére: pedagógus életpálya modellt vezette be 2013.09.1-jén. Az előmeneteli rendszer mindenkire érvényes, aki a köznevelésben, pedagógiai-szakmai szolgáltató intézményekben dolgozik. A minősítési rendszer öt fokozatba sorolja a pedagógusokat: gyakornok, pedagógus I., pedagógus II., mesterpedagógus, kutatótanár.
A pályakezdő pedagógusok – függetlenül attól, hogy mely intézménytípusban kezdik meg a munkájukat – gyakornoki minősítő vizsgán vesznek részt – gyakornoki idejük második évében.
A hivatkozott kormányrendelet szabályozza a gyakornokokra érvényes minősítési eljárás lépéseit, a lebonyolítás menetét. A minősítési eljáráshoz kapcsolódó legfontosabb dokumentum, amelyet a pedagógusnak el kell készítenie és elektronikusan benyújtania: a portfólió, amely a szakmaiság bemutatására szolgál meghatározott kötelező tartalmi elemek betartásával.