Skip navigation

13.3. A (munkaforma- és) módszerváltás kritériumai

 A legjobb tervek sem eredményeznek sikeres munkát, ha nem vesszük figyelembe, hogy hol, mikor, kiknek és kikkel  szeretnénk az adott dolgot megvalósítani, legyen ez egy negyedéves terv, egy projekt vagy egy foglalkozásterv. Összegyűjtöttük, mi mindent érdemes (gyorsan) átgondolnunk a megvalósíthatóság miatt:

1.       Az óvoda jellemzői

szociális környezet

  • környék szocio-ökológiai jellemzői
  • szülők jellemzői (iskolázottság, szakmai összetétel, együttműködési készség)

tárgyi környezet

  • környék fizikai jellemzői
  • pedagógiai terek megléte, minősége

- nevelési elvek és tradíciók, pedagógiai program

a nevelőtestület jellemzői

  • együttműködés szintje; innovációs hajlam; nyitottság
  • segítségadás lehetősége

felszereltség:

  • a csoportszoba és a közösen használható pedagógiai terek tárgyi feltételei, felszereltsége

2. Nevelési cél, és nevelési feladatok (tervezési /előkészítő szinten)

3. A pedagógiai szituáció és annak tartalma

- foglalkozás témája és tervezett tartalma konkrét szinten

- megvalósíthatósága

- illeszkedése a megelőző tartalmakhoz, korábbi programokhoz

4. Csoport jellemzői

- életkor

- szocio-ökonómiai státusz

- nemek

- SNI gyermekek aránya

5. Gyermekek személyiségének fejlettsége

a)      kognitív kompetenciái (kommunikációs és értelmi fejlettsége)

b)      szociális kompetenciái

c)       emocionális jellemzői (érettség, motívumok, attitűdök)

6. Pedagógus (saját maga és kollégája a csoportban)

- személyisége

- vezetési stílusa, jellemzői

- pedagógiai kulturáltsága

- felkészültsége (pedagógiai know-how; módszertan)