Skip navigation

11.6. Az álláshirdetés elolvasásától a bekerülésig: a jelentkező szemével

(Írta: Takács Nikolett)

 

Az álláskereső pedagógus

Egy óvodapedagógus pályára kerülésének első akadálya a főiskolai elméleti és gyakorlati képzés elvégzése, mindeközben természetesen a választott hivatása iránti motiváltságának megtartásával, hiszen sokan már a felsőoktatás során „lemorzsolódnak”. Azok a hallgatók, akik sikeresen megszerzik óvodapedagógusi diplomájukat, munkakezdésük során számos előnnyel, ugyanakkor hátránnyal is rendelkeznek frissdiplomás mivoltukból kifolyólag, amelyeket korábbi fejezetünkben már említettünk. Ezek tudatában a pályakezdő kellő magabiztossággal, határozottsággal, és természetesen biztos szakmai tudással előnyére fordíthatja helyzetét.

A főiskolából kilépő, jövendőbeli munkahelyét kereső kezdő óvodapedagógus számára már az álláshirdetések végigböngészése sem a megszokott feladat, hiszen pedagógusi álláshirdetéseket nem találni minden napi-, vagy hetilap oldalain, és az interneten is csak tudatos keresés során érhet sikert a jelentkező. Éppen ezért a frissen végzett óvodapedagógus hallgatók gyakori álláskeresési stratégiája, hogy a személytelen e-mailek, és elpostázott önéletrajzok helyett inkább személyesen keresik fel azokat az intézményeket, ahová szívesen pályáznának. Ezekről pedig gyakorta nem is az internetről, vagy az álláshirdetések rovatából tájékozódnak, hanem gyakorlatuk során, illetve ismerősöktől egyaránt.

A jelentkezőnek azonban alaposan fel kell készülnie még az óvodába lépés előtt arra, hogy meggyőzze az intézmény képviselőjét rátermettségéről. Az intézményvezető első benyomásait már a következő forrásokból megszerzi a jelentkezőről, így ezeken a területeken érdemes tudatosan készülnie a leendő óvodapedagógusnak:

szakmai önéletrajz

  • vizuális megjelenés (fotó + áttekinthetőség)
  • tartalmi rész (végzettség, szakmai gyakorlat, kiemelkedő teljesítmények)
  • egyéb tudás és kompetenciák (nyelv, hobbik, kiemelkedő képességek stb.)

- megjelenés

  • Az egykori főiskolai hallgatónak már megjelenésével el kell hitetnie jövendőbeli kollegáival, és még inkább saját magával, hogy nemcsak felelősségteljes felnőtt, de öltözködésével, igényes fellépésével képes példát mutatni az intézménybe járó gyermekeknek is. De az öltözeten kívül árulkodik a jelentkezőről annak határozottsága, kiállása is.

- kommunikáció

  • A jelentkező választékos beszédével, meggyőző érveivel képes lenyűgözni az őt meghallgató bizottságot, de kerüli a túlzott alázat, és megfelelni vágyás látszatát. Emellett előre fel kell készülnie bizonyos kérdésekre, amelyek saját pályamotivációjával, személyiségével, rátermettségével kapcsolatosak.

Érdemes a fejezetben említést tenni a szakmai önéletrajz megírásáról is, hiszen általában a főiskolai képzés nem nyújt kellő mennyiségű információt a végzős hallgatók számára arról, hogy hogyan kell egy jó önéletrajzot megírni. A követelmények munkahelyenként eltérőek lehetnek, de döntő többségben Europass, amerikai, vagy kézzel írott önéletrajzot kérnek. Óvodapedagógusként hatékony lehet az általános trendektől eltérő, kreatív önéletrajz választása is; ez esetben a szigorú formai követelményektől eltérhetünk, és személyiségünk, kreatív belső világunk kifejezésére törekedhetünk. Már az önéletrajz típusának megválasztása, illetve az, hogy mennyi és milyen minőségű információt közlünk magunkról, sorsdöntő lehet az álláskeresés során.

 

A felvételt nyert óvodapedagógus:

Egy új munkahelyre betoppanó óvodapedagógus a szeptemberi kezdéssel jár a legszerencsésebben, hiszen mielőtt megjelennek az óvodában a gyerekek, számos értekezletre kerül még sor, amelyeken az újonnan érkezett kollega megismerheti munkatársait, az intézmény egyes hivatalos dokumentumait, az épületet, a sajátos szokásrendet, elvárásokat. Azonban még ebben az esetben is olyan erőteljes impulzusok érik a kezdő pedagógust, amelyeket a pályakezdő gyakran túl soknak érezhet. Hiszen minimális idő alatt meg kell ismernie a fent említett dokumentumokat, a tárgyi feltételeket, a gyermekcsoportok összetételét, kapcsolatokat kell kialakítania kollegáival, s tudnia kell azt is, hogy hova forduljon segítségért nehézségek felmerülése esetén. Ilyenkor gyakran felülkerekedik az önmagában nem bízó kezdő pedagóguson megfelelési kényszere, és ahelyett, hogy kijelölt mentora, vagy az illetékes személy segítségét kérné, megpróbál önmaga boldogulni, és problémái megoldása helyett folytonos akadályokba ütközik, ezzel egy ördögi körbe kerülve. Fontos jó tanács tehát: Ne szégyellje, hogy gyakorlat híján bizonyos helyzetekben nem tud egyedül helyt állni, kössön inkább kimondatlan, vagy akár kimondott „alkukat” kollegáival, hiszen számára nagyon is hasznos lehet a gyakorlatukból származó tudás, és rutin megszerzése, a tapasztalt kollegák pedig még rászorulhatnak a naprakész szakmai, elméleti tudásra, amelyet a főiskolai képzés során szerzett meg, és azóta is bővít.

 

Az új szerepkör

Pedagógusnak lenni nem napi nyolc órás irodai elfoglaltság. Ez a kijelentés pedig nemcsak a munka jellegére utal, hanem arra is, hogy hivatásunk a munkaidő letelte után is személyiségünk része kell, hogy legyen. Természetesen tudnunk kell a munkát megkülönböztetni a magánélettől, de példamutató magatartásunk, és megjelenésünk nem szünetelhet az óvodai kereteken kívül sem. (egy példa: Az óvodapedagógus nevelési feladatai közé tartozik a környezettudatos életmód kialakítása. Egy óvó nénijére, óvó bácsijára felnéző kisgyermek azonban egy életre kiábrándulhat nemcsak szeretett pedagógusából, de az általa közvetített értékekből is, amennyiben rajta kapja őt szemetelni, vagy rossz hulladékgyűjtőbe dobni PET palackját, esetleg égve felejteni a villanyt, és sorolhatnánk még, hogy hány olyan alkalom lehet, amikor a pedagógus vizet prédikál, de nem azt iszik… )

Megjelenésünkben úgyszintén példát kell mutatnunk munkaidőn kívül is. Itt is fontos azonban megjegyezni, hogy igenis lehet saját egyénisége az óvó néninek, óvó bácsinak, de figyeljünk arra, hogy nem elég, ha a gyermekek tetszését elnyerjük, első ízben a szülők számára kell szimpatikusnak lennünk, hiszen ők választják gyermekük számára az óvodát – amit gyakran a pedagógusok első benyomásai alapján tesznek meg a nyílt napok, vagy ismeretségek által. A felnőtt, szülői elme azonban előítéletekkel teli, és hiába valaki a világ legjobb óvodapedagógusa, ha a szülő első pillantásra eltántorodik meglátva tetoválásait, testékszereit, érdekes, szokatlan hajszínét, vagy nem megfelelő hosszúságú szoknyáját... A legtöbb óvodába már eleve nem veszik fel az imént kissé sarkítva leírt, nem óvodapedagógushoz illő megjelenésű személyeket. Mindamellett pedig, hogy nem illő, nem mellesleg praktikusság terén is sántítanak a normáktól eltérő öltözködési szokások, kiegészítők. Ne felejtsük el, hogy egy óvodapedagógus a nap folyamán a gyermekkel és a gyermek után szalad, guggol, mászik, ruháját a gyerekek jó szándékú figyelemfelkeltéssel rángatják, a feltűnő ékszerek pedig örökös figyelem, és fogdosás célpontjává válhatnak.

Példamutató óvodapedagógusként nemcsak külső, de belső értékeinket is úgy kell a külvilág felé közvetítenünk, hogy hitelességünkön ne essen csorba. Modern, digitális világunkban nem elég az utcán „résen lennünk”, és öltözékünkkel érettségünket közvetítenünk, a közösségi portálokon is figyelnünk kell arra, hogy milyen fotókat osztunk meg, és engedünk megosztani magunkról. Sajnos nem üres felesleges beszéd a téma boncolgatása, hiszen nem egy alkalommal találkozhattunk már olyan hírekkel akár nyomtatott, akár a sugárzott sajtóban, amikor pedagógusokat az interneten megosztott erkölcstelen fotói miatt bocsátottak el, és egyúttal tiltottak el a pályától.

Fontos tanács tehát: Figyeljünk oda arra, hogy mi magunk mit osztunk meg a népszerű közösségi hálókon, de ennek kontroll alatt tartása mellett talán még fontosabb annak ellenőrzése, hogy ismerőseink mit oszthatnak meg rólunk. Bevált gyakorlat pedagóguskollegák körében ennek szemmel tartására a profil hozzáférésének teljes korlátozása az ismerős, és ismeretlen felhasználók körében, mások pedig személyiségük teljes védelme érdekében a közösségi hálón készítenek egy alternatív felhasználói profilt is, amelyet az intézményi kollegák, szülők, dolgozók számára adnak meg.