8.3. A fegyelmezetlenség
A fegyelmezetlenség fogalmát már talán könnyebben értelmezzük, számos tipikus megjelenését azonosíthatjuk, melyeket tapasztalunk napról napra. A fegyelmezetlenség okai (Fehér-Wargha, 2009): „Amikor a pedagógia tudománya a helytelen viselkedés okait keresi, több dolgot is vizsgál. Például a külső nevelési hatásokat, az oktatási-nevelési folyamatokat, környezeti ártalmakat.”
Ha az egyes gyermek tipikus fegyelmezetlenségének valódi okait vizsgáljuk, a következő típusok leggyakoribbak:
- felnőtt tekintélyének hiánya: következetlen, bizonytalan felnőtt
- családi minta: elkényeztetés, követelményhiány a családban
- modellkövetés: családi-, tv-ben látott, stb. modellek alkalmazása
- türelmetlenségből eredő: tiszteletlen, illetlen viselkedés, kivárni nem tudás, azonnali kívánság elutasítása esetén hisztéria, dühkitörések
A fegyelmezetlen magatartás valódi célja:
- tekintély- v. hatalomszerzés
- figyelemfelhívás: mindig középpontba kerülő, zavaró, belebeszélő, játszó társaiba belekötő, pedagógusa tekintélyét kikezdő gyermek;
- feszültséglevezetés célú, támadó, agresszív: verbális vagy testi agressziót alkalmazó gyermek
- elkerülő: nem vesz részt a csoport munkájában, mindig mással foglalkozik, mint a többiek