Skip navigation

6.4. Fejezetzáró

Projekt:

A következő definíció azokat az ismertetőjeleket foglalja magába, amelyeket legtöbb kutató mérvadónak tart (Friedrich 1997, 19. o.): A projekttanítás (a) tervezett, (b) önállóan szervezett, (c) valóságos problémákra épülő (d) interdiszciplináris (e) foglalkozás, amely a (f) pedagógusok és diákok (g) valamint más résztvevők közös erőfeszítéseként jön létre abból a célból, hogy az (h) eredmények megjelenítésével (i) a társadalom demokratizálódását segítse elő.

Hogy értelmezzük ezt az óvodában? Néhány megjegyzés:

A projekttanítás nyitott tanítási forma, a projektek mégis alaposan megtervezett struktúrával rendelkeznek, melyben a projekt menete és a feladatok felosztása pontosan tervezett, a részletek azonban nincsenek előre kidolgozva.

- Nyitott oktatási forma sok szempontból:

tartalmilag (közben alakul a tartalom)

résztvevők / támogatók szerint (a folyamatban lehet segítséget kérni, bevonni felnőtteket, akár óvodai dolgozókat, szülőket

- Megtervezett struktúrájú

nyitottsága ellenére nagyon átgondolt tervezésre van szükség, hisz ahhoz, hogy a gyermekek  választhassanak a témák, a megvalósítási módok, stb. közül, a tevékenység kereteit meg kell teremtenünk, a feltételeknek rendelkezésre kell állniuk, rugalmasan kell tudnunk közöttük váltani

- Feltétlenül szükséges, hogy a projekt minden fázisát önállóan és közösen határozzák meg a résztvevők. A folyamat közben mindenkinek biztosítani kell az érdekérvényesítési lehetőségét. Alapfontosságú a tanulók természetes érdeklődésének fenntartása is.

- Valóságos problémákat, a gyermekek érdeklő, és sajátosságaiknak megfelelő témát helyezzünk a központjába, amelyet sokféle tudományág és tevékenységterület összekapcsolásával közelítsünk meg.

- Lehetőleg legyen nyitott a tervünk, bevonhatunk szülőket, más szakembereket, kimozdulhatunk az óvoda fizikai területéről.

- A gyerekeknek való tevékenységek lehetőséget kell biztosítani, amelyek közül választhatnak, dönthetnek, továbbfejleszthetnek.

- Csak akkor beszélhetünk projektről, ha a közös tevékenység eredményeképpen létrejön valamiféle produktum, ami tárgyiasult (megmutatható, eljátszható, stb.).

- A projektekben a különféle szociális helyzetű gyermekek és felnőttek dolgoznak együtt, mindenki a saját szintjén tesz hozzá a közös tevékenységhez, így megtapasztalják egymás értékeit.

 Sok óvodai projekttervet tekinthetnek meg Körmöci Katalin könyvében a linkre kattintva.

Tehetségműhelyek

http://tehetseg.hu/jo-gyakorlatok?keys=&nev=&shs_term_node_tid_depth=All&&&field_celcsoport_tid[493]=493&&page=1&tef_view_id=jo_gyakorlatok__page

Érdemes elolvasni a következőket:

Körmöczi Katalin (é.n.): Projekt az óvodában http://www.kormocikatalin.hu/?menu=26

Bihari Katalin Projektmódszer az óvodában. http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2009/tavasz/08.pdf

1.    Válaszoljon a kérdésekre:

- Mit ért a pedagógiai tervezés fogalmán? Hogyan értelmezhető keret jellege?

- Időbelisége szerint miféle terveket tud megnevezni?

- Az óvodapedagógus mely jellemzői befolyásolják a készülő terv tartalmát és minőségét?

2.    Rajzolja le emlékezetből a projekttervező virágot!

3.    Töltse le a mellékelt táblázatot, és egészítse ki emlékezetből!

Atkinson, T., & Claxton, G. (2000). Introduction. In: T. Atkinson, & G. Claxton, (Eds.), The intuitive practitioner. On the value of not always knowing what one is doing. Buckingham: Open University Press.   

Calderhead, J. (1984). Teachers’ classroom decision-making. London: Holt, Rinehart & Winston.

Calderhead, J. (1996). Teachers: Beliefs and knowledge. In: D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational Psychology. New York: Simon and Schuster Macmillan.

Clark, C. M., & Peterson, P. (1986). Teachers’ thought processes. In: M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching. New York: Macmillan.

Clark, C. M., & Yinger, R. J. (1987). Teacher planning. In: J. Calderhead (Ed.), Exploring teachers’ thinking. London: Cassell.

Körmöczi Katalin (é.n.) A pedagógus tervező munkája) http://www.kormocikatalin.hu/?menu=75

Körmöci Katalin (2004): Projekt módszer az óvodában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004.

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review 57(1), 1-22.

Szabó Éva (2008): A tanítás tervezése tanári szemszögből - egy PhD-kutatás eredményei. http://ecml.opkm.hu/node/294 letöltés ideje: 2015. 05.01.

Woods, D. (1996). Teacher cognition in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Yinger, R. J. (1982). A study of teacher planning. In: W. Doyle, & T. L. Good (Eds.), Focus on teaching: Readings from the Elementary School Journal. Chicago: The University of Chicago Press.