13.5. Térszervezés
Ha sikerült végiggondolnunk, hogy mit, hogyan és miért szeretnénk megtanítani (eljátszatni, stb.), akkor még néhány fontos dolog megtervezése hátra van, ami gyakran elkerüli a kezdők figyelmét, a gyakorlottak pedig természetesnek veszik, ezért nem hívják fel a figyelmet rá.
A tartalom vezérfonalára felfűzött didaktikai jellemzőkön (munkaformák, módszerek és eszközök) a pedagógiai térszervezés, és az időmenedzsment:
A pedagógiai terek megismerése és tudatos kezelése hasznos lehet számunkra. Milyen szempontokat érdemes figyelembe vennünk?
Általános térszervezési szempontok:
- Elegendő fizikai tér megléte
- mozgástér saját magunk és a gyermekek számára (hiányában fegyelmezetlenség és balesetveszély keletkezhet)
- tér a foglalkozás eszközeinek, szemléltetésének, eredményei bemutatásának számára
- Csoportszoba és/vagy más terek bevonásának szükségessége (pl. a foglalkozás egy része szabadban)
- Megfelelő minőségű terek megléte (megfelelő klíma; hangszigetelés, illetve a hallhatóság optimálása a körülményeknek megfelelően; fényviszonyok optimalizálása
Konkrét kritériumok és ellenőrzésre váró szempontok
- Saját terünk
- Legyen mozgásterünk, lássuk át a csoportot, ne álljunk egy pillanatra sem háttal – használhatunk távirányítót, prezentert, no és a gyerekek segítségét
- Minden eszköznek legyen meg a helye kézközelben, arra is ügyelve, hogy a gyerekek ne érjék el a foglalkozás előtt
- A kiadásra szánt anyagokat tegyük felcímkézett borítékba, eltérő színű vagy mintázatú textilzacskóba; kosárkákba, dobozokba – érdemes nyitott szemmel járnunk a környezetünkben, s begyűjteni.
- A gyermekek tere – átgondolásra váró kérdések:
- konkrétan ki, mit, mikor és hol ér el, hová tesz
- elférnek-e az asztalon /földön / táblán a tervezett dolgok
- stabilan állnak-e
- ’baleset’ (kiburul, leesik, szétgurul, stb. kéznél van-e a segítség, rongy, kislapát,kisseprű, stb.)
- hogyan osztunk ki valamit (nehogy baleset keletkezzék, különösen az olló, a hurkapálca, ecset, a tű nem ’szállítható’ szabad kézben, s nem kerülhet hamarabb az asztalra, ha
- hogyan gyűjtjük vissza,
- ha hulladék keletkezik, hogyan gyűjtjük;
- ki, mikor honnan hová megy, ül, stb.;
- A ’tanítás’ tere
- ahol az ’események’, illetve a szemléltetés legyen látható, hallható, tapintható, közeli a gyermekek számára