Skip navigation

13.5. Térszervezés

Ha sikerült végiggondolnunk, hogy mit, hogyan és miért szeretnénk megtanítani (eljátszatni, stb.), akkor még néhány fontos dolog megtervezése hátra van, ami gyakran elkerüli a kezdők figyelmét, a gyakorlottak pedig természetesnek veszik, ezért nem hívják fel a figyelmet rá.

A tartalom vezérfonalára felfűzött didaktikai jellemzőkön (munkaformák, módszerek és eszközök) a pedagógiai térszervezés, és az időmenedzsment:

 

A pedagógiai terek megismerése és tudatos kezelése hasznos lehet számunkra. Milyen szempontokat érdemes figyelembe vennünk?

Általános térszervezési szempontok:

 

- Elegendő fizikai tér megléte

  • mozgástér saját magunk és a gyermekek számára (hiányában fegyelmezetlenség és balesetveszély keletkezhet)
  • tér a foglalkozás eszközeinek, szemléltetésének, eredményei bemutatásának számára
  • Csoportszoba és/vagy más terek bevonásának szükségessége (pl. a foglalkozás egy része szabadban)

- Megfelelő minőségű terek megléte (megfelelő klíma; hangszigetelés, illetve a hallhatóság optimálása a körülményeknek megfelelően; fényviszonyok optimalizálása

 

Konkrét kritériumok és ellenőrzésre váró szempontok

  • Saját terünk
    • Legyen mozgásterünk, lássuk át a csoportot, ne álljunk egy pillanatra sem háttal – használhatunk távirányítót, prezentert, no és a gyerekek segítségét
    • Minden eszköznek legyen meg a helye kézközelben, arra is ügyelve, hogy a gyerekek ne érjék el a foglalkozás előtt
    • A kiadásra szánt anyagokat tegyük felcímkézett borítékba, eltérő színű vagy mintázatú textilzacskóba; kosárkákba, dobozokba – érdemes nyitott szemmel járnunk a környezetünkben, s begyűjteni.
    • A gyermekek tere – átgondolásra váró kérdések:
      • konkrétan ki, mit, mikor és hol ér el, hová tesz
      • elférnek-e az asztalon /földön / táblán a tervezett dolgok
      • stabilan állnak-e
      • ’baleset’ (kiburul, leesik, szétgurul, stb. kéznél van-e a segítség, rongy, kislapát,kisseprű, stb.)
      • hogyan osztunk ki valamit (nehogy baleset keletkezzék, különösen az olló, a hurkapálca, ecset, a tű nem ’szállítható’ szabad kézben, s nem kerülhet hamarabb az asztalra, ha
      • hogyan gyűjtjük vissza,
      • ha hulladék keletkezik, hogyan gyűjtjük;
      • ki, mikor honnan hová megy, ül, stb.;
    • A ’tanítás’ tere
      • ahol az ’események’, illetve a szemléltetés legyen látható, hallható, tapintható, közeli a gyermekek számára