Skip navigation

1.4. Fejezetzáró

Összegzés

A fejezet elvégzése során megrajzoltuk saját óvoda- és óvodapedagógus képünket, meghatároztuk, hogy milyen a jó óvoda. Bevezettük a naiv pedagógia fogalmát, és megbeszéltük, miért jelentős ez számunkra.

Konglomerátum:  Össze nem tartozó, vagy lazán összefüggő részek keveréke. A benne lévő elemek nem alkotnak összefüggő rendszert.

Tudás: A tudás fogalma a 21. századra jelentősen megváltozott. Sokféle szempontból értelmezhetjük: (1) Van ismeret jellegű (pl. 2+2=4), alkalmazás jellegű tudásunk (pl. úszás, galuska készítés), amiről sokszor nem is tudjuk megfogalmazni, hogyan csináljuk, hogyan tanultuk meg, s nagyon nehezen tudjuk szavakkal elmondani valakinek, hogy miként csinálja. (2) Tartalmát más szemszögből nézve ve egy része (a) műveltség másrészt (b) kompetencia, harmadrészt (c) szakértelem, speciális szakmai tudás. (3) A megszerzés módja szerint lehet (a) formális tudás, amelyet az iskolarendszerben szerzünk meg, s róla általában bizonyítványt kapunk; (b) nem-formális tudás, amelyet az iskolarendszeren kívül szerzünk, nem kötelező formában – lehet akár szakkörön, tanfolyamon; (c) informális tudás, amit a környezetünktől tanulunk, amit ellesünk, lemásolunk, de akár önállóan kikutatjuk, magunk fedezzük fel. (Csapó, 2006)

A „természetes” pedagógia születéséről

Topál József: Kutya és ember párhuzamok: az emberi kommunikációra való érzékenység evolúciója. http://www.matud.iif.hu/2009/09nov/16.htm

Csibra Gergely – Gergely György (2009): Natural Pedagogy. Trends in Cognitive Sciences. 13, 144–153.

 

Az iskolai és a természetes tudásról:

Csapó Benő: Az iskolai tudás (részlet). http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/iskolai-tudas-eloszo/ch03.html#id475081

 

Természetes adottság a tanítási képesség – vélik az amerikaiak (ELTE TáTK; 2011.09.05)

http://tatkalmamater.csx.hu/hu/110737/Termeszetes_adottsag_a_tanitasi_kepesseg.page

  1. Fogalmazzon meg 10 kritériumot, amely a hatékony óvodát jellemzi!
  2. Határozza meg a következő fogalmakat:
    1. formális tudás
    2. nem-formális tudás
    3. informális tudás
    4. naiv pedagógia
  3. Rajzoljon gondolati térképet a tudás fogalomról!

B. Molnár Krisztina (2013): A pedagógiai tér az óvodában. Szakdolgozat. Kézirat. Kecskeméti Főiskola TFK., Kecskemét.

Bruner, Jerome (2004): Az oktatás kultúrája. Gondolat Kiadó, Budapest.

Csapó Benő (2006:  A formális és nem-formális tanulás során szerzett tudás integrálása http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/2006/2/iskolakultura2006-2.pdf

Hercz Mária (2007):  A pedagógusok gondolkodása a gyermekek fejlődéséről és fejlesztéséről. Doktori disszertáció, kézirat, Szegedi Tudományegyetem BTK Neveléstudományi Doktori Iskola Oktatáselméleti doktori program, Szeged.