Skip navigation

1.1. Óvodaképek

Tisztelt Olvasó!

Ha velünk tölt egy kis időt, és végigcsinálja az általunk javasolt gyakorlatokat, akkor e részfejezet végére kirajzolódik majd az Ön saját óvodaképe, melyet összehasonlíthat másokéval, s elgondolkodhat azon, hogy milyen is egy jó óvoda.

Az óvoda szó kimondása, meghallása a legtöbb emberben kellemes emlékeket idéz fel. Iskolába kerülve a gyerekek egy része visszavágyik a játék világába, felnőttként pedig egyre inkább csak a felhőtlen boldogság és szabadság látszik az óvodák kerítésén túl. Az emlékek megszépülnek, a kép idealizálódik. Ez mindaddig nem is baj, csak ha pályaválasztáskor is erre alapozva döntünk az óvodapedagógus szakma mellett.

1. Önnek mi jut eszébe, ha az ’óvoda’ szót meghallja? Arra kérjük, hogy fejezze be a következő mondatot az első szóval, ami eszébe jut:
Szerintem az óvoda olyan, mint a /egy ………………………………..

 

2. A hétköznapokban és a művészetben gyakran előfordul, hogy amikor valamit jobban szeretnénk érzékeltetni, vagy szóban nehezen tudnánk megmagyarázni a pontos tartalmat, metaforákat használunk. Egy kép sokszor sokkal többet mond, mint 1000 szó.  Arra kérjük, hogy fejezze be a mondatot rajzban a 15. fejezet ÓVODAKÉP  c. gyakorlata szerint!

Milyen a „jó” óvoda?

Érdekes kérdés, de  valószínűleg ritkán gondolkodunk el rajta, nem fogalmazzuk meg. Van róla egy képünk, s az elég is a hétköznapokban. Mégis mindenki tudja vagy tudni véli életének bizonyos periódusában (pl. szülőként, amikor óvodát választ), de köztudott egy településen is, ahol több óvoda van, hogy melyik „jó” óvoda. Ezek a vélekedések persze gyakran csak a tradíciókra épülnek, az óvoda régi hírére, ami a valóságban már rég nem igaz, de az emberek nagyon mélyen hisznek benne. Sokszor még a szakmabeliek is:

“A munkám során, volt lehetőségem több óvodában látogatóként megfordulni szakmai napok alkalmával. A kerületi óvodákban folyó munkáról volt egy kialakult képem. Az idő haladtával egyre többször hallottam, hogy a P. óvodát külön lapon kell említeni a többitől, mert ott valami más van. Valamiféle áhítat, sóhajtozás és vágyakozás lengi körül az intézményt, ha a kerületben dolgozó óvodapedagógusokat hallgatom.” (B. Molnár, 2013. 3. o.)

1. Ön szerint milyen a jó óvoda? Mielőtt tovább olvasna, végezze el a 14. fejezet  gyakorlatát!

2. Ha nincs elég ideje, akkor írjon 5 jellemzőt egy papírra, majd olvasson tovább, és megtudja, hasonlítanak-e az Ön által megadott kritériumokra.

A mi válaszunkban a legfontosabb ismérvek talán ezek (a teljesség igénye nélkül):

- A jó óvoda alapelveiben követi az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjában leírtakat, ez alapján tűzi ki céljait és feladatait.

- A gyermek fejlődéséhez biztosítja az optimális feltételeket.

- A jó óvoda kiegészíti a szülői ház nevelését, a szülőkkel együttműködve nevel

- A jó óvoda a szülőket nevelőtársnak tekinti, s igyekszik pozitív saját élményeken keresztük alakítani

- Az óvoda pedagógiai tevékenységrendszere és tárgyi környezete támogatja a gyermeket a környezettudatos magatartás kialakulásához.

- A jó óvoda vonzza a gyerekeket, a kisgyermek örömmel, várakozással telve kel útra reggelente. Az ilyen óvodába boldogan érkezik a gyermek, érzelmi biztonságra lel

- Az érzelmi biztonságot, a befogadó környezetet az ott dolgozó óvó nénik és bácsik, s a dajkák biztosítják.

- Korlátokat támasztanak a gyerekek irányába, de csakis a gyermekek szabadsága érdekében. Nem tehet meg bármit a gyermek, de tilalomfák sincsenek.

- A jó óvodában lehet papírsárkányt eregetni, nem kötelező megenni a nutellás palacsintát, nem kell mindig aludni, mert pihenőidő van éppen.

- A jó óvodában a legfőbb jó a játszás. A kisgyermek elemi pszichikus szükséglete a játék. (B.Molnár, 2013. 8.o. felhasználásával)

Lépjünk be egy valódi óvoda kapuján, nézzünk körül egy kicsit! A felvétel 0:00 – 6:00 percéig tartó részt ajánljuk most! A megtekintés után írja le véleményét a hallottakról! Mi tetszett Önnek? Van-e olyan információ a felvételen, amit bár e sorok írója is igaznak tekint, a jelenleg érvényben lévő jogszabályok hátterében nem ez az elgondolás van?

Mitől is lehet jó egy óvoda? Néhány alapkritérium

- legfőképpen a benne dolgozó pedagógusoktól (és a személyzettől)

- a nevelőtesülettől, a pedagógusok közösségétől

“A P. Óvoda mindig tudott valami újdonsággal szolgálni. Mintha a nevelőtestület fáradhatatlan lenne. Úgy tűnik, az ötleteik sosem fogynak el. Terveztek egy varázspadlást is, az óvoda fölé. Bár ez építészetileg nem valósult meg, de vigaszmegoldásként megvalósítottak egy játszóházat.” (B. Molnár, 2013. 4.o.)

- programjától

- külső környezetétől

- belső környezetétől, a csoportszobáktól

- kapcsolatrendszerétől (szülővel, környezettel, fenntartóval)

- [törvényesség betartásától]