Skip navigation

1. LECTORI SALUTEM: (szeretettel) köszöntjük az Olvasót!

Különösen köszöntjük az óvodapedagógus pályára készülő hallgatókat, a gyakornokokat és a pályakezdőket, hisz elsősorban rájuk gondoltunk a könyv tervezése és írása közben. Nagy örömünkre szolgál azonban az is, ha a gyakorlattal rendelkező kollégák veszik kézbe munkánkat, hogy összehasonlítsák az itt leírtakat saját tudásukkal és tapasztalataikkal, elolvassanak néhány érdekességet a tudomány legújabb eredményei közül. Végül megtisztelőnek tartanánk, ha a pedagógusképzésben és – továbbképzésben tanító kollégák is tudnák használni könyvünket neveléstudományi kurzusaikon.

Az Előszó nyitó mondata, tradicionális köszöntésünk kifejezi tiszteletünket az Olvasó, a Tanuló felé, s egyben jelezni kívánja munkánk hagyományos tankönyvektől kissé eltérő alapszemléletét: tudományos alapokra építettük mondanivalónkat, de mindvégig azt tartottuk szem előtt, hogy mire van szüksége (leendő) fiatal kollégáinknak most, hogy túl a pályakezdés elkerülhetetlen, de csökkenthető nehézségein kiegyensúlyozott, boldog emberként majd fél évszázadot a pályán töltve boldog nemzedékeket neveljenek.

Hiszünk abban, hogy a pedagógus szakma két alappillére a tudomány és a szeretet, a szavakkal kicsit tovább játszva a tudomány szeretete és a szeretet tudománya. A 21. század Magyarországán nagyon fontos, hogy megőrizzük és továbbadjuk a tudomány, kultúra és a műveltség szeretetét és elsajátításának igényét, de legalább ilyen fontos, hogy a net-generációk számára megőrizzük és továbbadjuk a legfontosabb dolgot a világon: az egymás iránti szeretetet, személyes kapcsolatokat, kötődést, az összetartozás érzését.

 Hisszük – több évtizedes tapasztalatunk alapján –,- hogy az intézményes nevelés is lehet csodálatos élmény mind a gyermekek, mind a pedagógusok számára!  

Könyvünk célja, hogy segítséget adjunk az óvodapedagógus pályára készülő hallgatók és a pályakezdők számára az óvodai élet hétköznapjaiba, gyakorlatába való minél zökkenő mentesebb beleilleszkedéshez. Munkánkban az OECD által pedagógiai „know-how”-nak nevezett gyakorlati-módszertani tudást helyeztük a középpontba, célunk ennek átadása az Olvasó számára. Reményeink szerint a régebben végzettek is találnak benne olyan fejezeteket, illetve gyakorlati tanácsokat, hasznos tippeket, megoldási alternatívákat különféle pedagógiai- vagy konfliktushelyzetek megoldásához, amelyeket érdemesnek tartanak kipróbálásra.

Amikor az ember pályakezdő, különféle szakterületeken kezdve sokszor ugyanazokat a dolgokat tapasztalja, ugyanazokat a problémákat éli meg, ugyanazokkal a kihívásokkal szembesül. Az óvodapedagógus szakmában kétszer is megéli a fiatal felnőtt a pályakezdés izgalmát, először, amikor ’kis’ óvó néniként, bácsiként (hallgatóként) lép az óvodába, majd gyakornokként már az új munkahelyén.

Könyvünkben igyekeztünk – a címhez illően – összegyűjteni, felidézni azokat az ismereteket, amelyek a sikeres szakmai munka alapjául szolgálnak, és minden témához olyan apró gyakorlati példákat, megoldási lehetőségeket, pedagógiai tippeket adni, amelyek segítenek a kezdeti problémák „túlélésében”, ami egyben a későbbi sikerek alapjául szolgálnak.

Ahhoz azonban, hogy a tanultakat a leghatékonyabban alkalmazzák, a legfontosabb, hogy ismerjék meg önmagukat mint szakembert, tárják fel szakmai személyiségük (rejtett) titkait, s merjék megtalálni a saját hangjukat: azokat a módszereket és technikákat, amelyeket örömmel alkalmaznak – mert valóban sikeresek csak így lehetnek. Könyvünk kezdő és záró modulja ezt a célt szolgálja.

Tankönyvként használható önállóan, vagy oktatói segítséggel, lehet önálló tankönyve pályaszocializációt támogató kurzusoknak (pl. Tervezőmunka az óvodában), jól alkalmazható az óvodai szakmai gyakorlatok előkészítéséhez és kíséréséhez, egyes moduljai a neveléselmést, illetve az óvodai didaktikai kurzusokhoz, amelyek sokféle néven ismeretesek (pl. Az óvodai tanulás és fejlesztés elmélete, Óvodapedagógia).

A könyv 13 + 2 fejezetből áll, 13 tartalmi fejezetből, amely egy kurzus időbeosztásához igazodik, és két önismereti- és önfejlesztő gyakorlatokból álló, tanórán és kontakt időn túl feldolgozható gyakorlatgyűjteményből.

Szerzőhármasunk összetétele reményeink szerint esélyt ad arra, hogy könyvünk elérje célját: a szerzők között van pályakezdő pedagógus, négy évtizedes óvónői tapasztalattal rendelkező óvodavezető, két évtizedes közoktatási- és másfél évtizedes felsőoktatási tapasztalattal is rendelkező pedagógia szakos főiskolai oktató, aki néhány évig óvodásokkal is foglalkozott. Különféle életutak, tapasztalatok és személyiségek találkoztak tehát, s együtt vállalták a kihívást: tudásuk összevetésével és egymásra építésével hozzanak létre egy az óvoda belső világára, a hétköznapok gyakorlatára koncentráló önfejlesztő tankönyvet.