Skip navigation

15.5. Képességerdő. A szakmai énkép és szakmai énideál közötti különbség megismerése. [Szerző: Takács Nikolett]

A pedagógus szakmai énképe, énhatékonysága kedvező feltételek, és természetesen a pedagógus lelkiismeretes munkája mellett, éppúgy fejlődik mint egy erdő, folyamatos, és minőségi szinten egyaránt, e gondolat analógiájára a következő gyakorlatban az Ön feladata is ezzel a szimbólummal kapcsolatos.

 Készítse el egy erdő rajzát, amely minden fája egyet-egyet jelképez a következő tényezők közül!

A kategóriák, melyekhez egy-egy fát kell rajzolni, a következőek:

  1. következetesség, szigorúság
  2. emberség, kapcsolatteremtés másokkal
  3. gyermekekkel való kapcsolat
  4. szakmai tudás
  5. módszertani változatosság
  6. differenciálás
  7. érdekesség, egyediség a nevelési stílusban, a tanítás alkalmával
  8. tervezés gördülékenysége
  9. szervezés gördülékenysége
  10. fegyelmezés
  11. motiválás

a)      Olvassa el a következő kifejezéseket, és értékelje azokat aszerint, hogy mennyire tartja magát kompetensnek az adott területen! Teljes mértékű kompetencia- érzés esetén rajzolja a legnagyobb fát, ami a megadott helyre kifér, amennyiben nem érzi kellően fejlettnek magunkat az adott területen, úgy egész kicsi legyen a fa! 

b)      A keret bal oldalán a jelenlegi állapotot, jobb oldalt pedig az elérni kívánt állapotot jelölje! A jobb oldal “kitöltésénél” figyeljen arra, hogy mely területeken való fejlettség az, ami Ön szerint kiemelten fontos, itt is a fák magasságával lehet érzékeltetni a fontossági sorrendet. Végül a jobb és a bal oldalon is egy-egy kis “erdő” fog megjelenni, és a fák magasságait összehasonlítva látható lesz a különbség a jelenlegi és a kívánt állapot között.

c)      Őrizze meg az elkészült rajzot! Egy év elteltével, majd akár hosszabb idő múlva is, töltse ki újra a két oldalt a kategóriáknak megfelelően fákkal – anélkül, hogy megnézné a korábbi munkáját – majd hasonlítsa össze a két alkotást! Milyen pozitív, illetve negatív változásokat tapasztalt az idő elteltével?

Típus: Önreflexiós gyakorlat

Eszközszükséglet: kinyomtatott sablon, vagy egy A4 méretű rajzlap, kettéválasztva, alján 1-11-ig mind a két oldal megszámozva; színes ceruzák;

Társas jellemző: egyéni, páros vagy csoportmunkához alkalmazható

Időbeliség: tananyag előtt, otthon vagy tanórán

OKTATÓKNAK:

Ajánlott megvalósítási formák

Lépései:

  1. Rajz elkészítése egyénileg, nyugodt körülmények között. Lehetőleg időkorlát nélkül. A hallgató ne írjon rá nevet, csak egy szimólumot, amelyet csak ő ismer fel.
  2. Rajzok összegyűjtése, majd kiosztása véletlenszerűen kialakított párok, vagy kisebb csoportok számára.
  3. A csoportok egy-egy – nem saját – rajzot elemeznek társaiknak.
  4. Az elemzés része legyen tanács az egyes gyengébb területek fejlesztésére.
  5. Konklúzió, összegzés a csoport előtt. A rajz gazdája, és elemzője párbeszéde. Reális volt-e az elemzés? Ha nem, miért történhetett a félreértelmezés?

A módszer értékelése: A módszer hatása két szinten vizsgálható. Egyrészt rövidtávon, ekkor a jelenlegi és kívánt állapot közötti különbség megfigyelhető, egész-rész viszonyban. Itt a „kitöltőnek” el kell gondolkoznia egyrészt azon, hogy saját képességei milyen szinten állnak, másrészt azon, hogy hová szeretne eljutni, illetve azon is, hogy melyek a leginkább kívánatos kiváltságok az egyes képességek, tulajdonságok közt. A teszt kétszer, egymástól távolabbi időpontban kitöltve egyfajta fejlődési folyamatot is mutathat be, itt megfigyelhetőek a változások a korábbi kitöltés időpontjához képest. Ez az értékelési mód akkor hasznos, ha a pedagógus tudatos fejlődési tervének része egy előre

Minta az aktuális szakmai énkép és énideál közötti különbség megállapítására kitűzött időpontban a teszt kitöltése.

Kinyomtatandó sablon:
(Kattintson a képre a letöltéshez!)

KISZINEZŐ.  Szakmai énkép vizuálizációja. [Szerző: Takács Nikolett]

EGYÉNI MUNKÁHOZ

A kiszínező használata ahhoz hasonló, amit a kisiskolás gyermekek használhatnak a számok gyakorlásakor. Az egyes számok esetén meg van adva, hogy a feladatot megoldó pedagógus/ pedagógusjelölt mely színeket használhatja, itt azonban a használható színeknek jelentése van. Az adott számnál választási lehetőségek lesznek felkínálva, és a választott lehetőségnek megfelelő színnel színezze ki az adott részt. Ahogy elkészül a kiszínező, érdemes elolvasnia a későbbiekben található megjegyzéseket, de természetesen egyénileg is vonhat le következtetéseket.

A munka menete:

a)      Nyomtassa ki a színezőt – vagy mentse másként! (Ld. „Letölthető színező” c. rész)

b)      Kövesse a Színezési útmutatót (ld. lejjebb!)

Pl. keresse meg az 1-es számot! Olvassa el a hozzé tartozó szöveget a “Színezési útmutatóból”! Ha Önre az első válasz igaz, színezze szőkére a figura haját!

Keresse meg a következő számot, s kövesse ezt az algoritmust!

c)      Amennyiben az egyik kérdésre olyan választ adna, amelyet nem tartalmaz a felsorolás, ki is egészítheti azt saját válaszával.

d)      Az egyes kérdésekhez, válaszokhoz tartozó megjegyzéseket csak a színező megoldása után olvassa el!

Kinyomtatandó szinező
(A letöltéshez kattintson a képre!)

Színezési útmutató

A kiszínező értékelése

OKTATÓKNAK:

a.)    Minden hallgató, óvodapedagógus saját magára nézve “kitölti” a színezőt.

b.)    Az egyes elkészült munkákat csoportokban hasonlíthatják össze.

c.)    Érdekes a kiszínező kiértékelés után ugyanezt a kiszínezőt elvégeztetni a hallgató társát jól ismerő csoporttárssal, kollegával, ha van rá lehetőség, ugyanis ezzel a módszerrel összevetheti saját szakmai énképét a mások által róla alkotott képpel!