Skip navigation

4.4. Fejezetzáró

Összegzés

A fejezet bemutatta az óvodáskor előtti nevelés színtereit: a családot, annak funkcióit, illetve a bölcsődei nevelés célját, feladatát. Ezt követte azoknak a legjellemzőbb nevelési attitűdöknek a felsorolása,  amelyek érik a gyermeket a családi nevelésben. Az óvodai nevelés sikerességét előkészítő családlátogatás jelentőségének bemutatását követte azon legfontosabb megfigyelési szempontok felsorolása, amelyek alapján csökkenteni lehet a gyermekek adaptációs nehézségeit a befogadás során. A beszoktatási eljárások megismertetése segítséget, választási  lehetőséget, támpontot adhat az óvodapedagógusoknak a csoportjába érkező kisgyermekek fogadási módjának eldöntéséhez.

Attitűd: 1.Magatartás, viselkedés, modor, szellemi beállítottság, szerep.
                    2. Hozzáállás, viszonyulás valamihez, vagy valakihez.

Interakció: az interakció más emberrel való kapcsolatteremtés, amelynek során az ember a másik embert észleli, és annak megnyilvánulásaira reagál. Az anya (gondozó) a legelső interakciós példa.

Átmenet: közbeeső állapot, egy változás során, fejlődési fok egy átalakulás folyamán

Adaptáció: Alkalmazkodás (szerv vagy érzékszerv alkalmazkodási képessége).

Adaptált környezet (adaptációt segítő megoldások)

Mindennapi használatra alkalmassá tett környezet, berendezési tárgyak, eszközök.

Dr. Ranschburg Jenő - A család 

https://www.youtube.com/watch?v=hPqWmpdj-O4

 

Beszoktatás az óvoda szemszögéből: Óvodai - bölcsődei beszoktatás (sz.n.)
http://www.ovoda-bolcsode-zuglo.hu/Ovodai%20-%20bolcsodei%20beszoktatas

 

Beszoktatás a pszichológus szemszögéből: Medveczky Kata: Az óvodai beszoktatás: az első próbatétel
http://www.medveczkykata.hu/gyerekneveles/ovodaskori_problemak/az_ovodai_beszoktatas_az_elso_probatetel

 

Könyvajánlás a gyerekek beszoktatásának segítéséhez: In:
http://www.medveczkykata.hu/gyerekneveles/ovodaskori_problemak/az_ovodai_beszoktatas_az_elso_probatetel#sthash.ClZhqlzg.dpuf

- Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok;

- Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában;

- Finy Petra: Az ovi-ügy;

- Bartos Erika: Anna és Peti: Irány az óvoda!,

- Vackor az óvodában; Óvoda az őserdőben; Első nap az óvodában. Diafilmek

 

Érdekességek:

http://ovoda.info.hu/index.php?x=e-book3

http://ovoda.info.hu/index.php?x=e-book

www.magyarbolcsodek.hu/

http://ovianyu.hupont.hu/4/beszoktatasmit-jelent-ezbolcsode.lap.hu/

Fogalmazzon meg 10 darab  olyan informatív kérdést önmagának a családlátogatáshoz, hogy az azokra kapott válaszok segítik a beszoktatás eredményességét!

1997. évi XXXI. Törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról.
net.jogtar.hu/gyvt.

Balázs István ( szerk.): A koragyermekkori fejlődés természete-fejlődési lépések és kihívások.
Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, 2011. 317-344.

Balogh-Barbainé-Kovácsné-Nyitrai-Rózsa-Tolnayné-Vakony: A bölcsődei nevelés-gondozás szakmai szabályai . Módszertani levél. Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet, 2009.

Busi Etelka: Nevelési színterek I. A család. ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ, 5-8.

Dombi Alíz – Soós Katalin: Fejezetek a kisgyermeknevelés köréből. APC-Stúdió, 2010.  86-108.

Kósáné Ormai Vera: A mi óvodánk. Okker, 2001. 62-82.

Körmöci Katalin: A gyermek szükségleteire épített tanulás az óvodában. Fabula Bt., 2001. 62-67.

M. Nádas Mária (szerk.) : A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése 5. kötet. Család, gyermek, társadalom. ELTE PPK NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET, 2006. 9- 40.

Perlai Dezsőné: Erkölcsi nevelés a családban. Flaccus Kiadó, 2014. 15-18.

Sávai János: Neveléselmélet. Készült a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program támogatásával, a HEFOP-3.3.1-P.-2004-06-0019/1.0 jelű projekt keretében 2007. 34-63.

Török Balázs: Óvodák és szülők. www.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/406

Vajda Zsuzsa -Kósa Éva: Neveléslélektan. Osiris Kiadó, 2005. 147- 177., 281-291.

Dr. Várbíró Béla (szerk.): Egészségnevelési feladatok a csecsemő- és gyermekegészségügyi ellátásban. Országos Egészségnevelési Intézet 1987. 127-152.