Skip navigation

13.6. Időmenedzsment

Mindennek az alfája és ómegája – kezdete és vége. Korábban már szó volt az idő tervezéséről, a szükséges módosítások megvalósításáról a foglalkozás tervezése kapcsán. Nem beszéltünk azonban ennek praktikus megoldási módjáról, ami persze nagyon egyszerűnek hangzik: mi segíthet bennünket abban, hogy valóban jól bánjunk az idővel?

 

Ötleteink a következők:

  • Egy falióra viszonylag magasra felszerelve a hátsó falra. Tehát arra a falra, amely a foglalkozások többsége során a pedagógussal szemben van. A pedagógusra figyelő gyermekek előtt karórát nézni, vagy az óra felé fordulni nem praktikus, megtörjük a foglalkozás folyamatát.
  • Bizonyos esetekben néma telefonunk villogása (rezgés nélkül) jó lehet, vagy akár az interaktív táblán vagy laptopon megjelenő jelzés, ha a gyermekek által végzett tevékenység nem csendes és arra koncentráló.
  • Fontos, hogy a foglalkozás félidejénél legyen egy módosítási pontunk. Nem véletlen a szóhasználatunk, hisz a sportmérkőzéseken is ez a pont, ahol még érdemes stratégiát váltani.
  • Ha hosszabb foglalkozást, tematikus napot, stb.-t tartunk, foglalkozási vázlatunk egyes elemeit készíthetjük különféle színű papírra írt, vagy különböző tollakkal írt vagy színekkel nyomtatott kártyákra (ezek össze is fűzhetők két kulcskarikával), s a befejezés idejét jól látható számokkal írjuk rájuk. Ha a színek számunkra jelentést hordoznak, még könnyebb a haladás (pl. színskála).
  • Időkiegészítő feladatkártyák. Egy kis, több részre osztott dobozban – ill. természetesen elektronikusan) gyűjtsünk olyan rövid játékokat, mondókákat, szóbeli játékokat, amelyeket bármikor elő tudunk venni, amikor szükséges.

Magam kezdő tanítóként minden tantárgyhoz készítettem a jól haladó gyermekek számára egy-egy tantárgyi dobozt, amiből vehettek feladatokat, ha végeztek, s dolgozhattak önállóan. S ha nekem volt szükségem erre, mert nem jól terveztem az időt, rendelkezésemre állt. A dalszöveg gyűjteményem pedig tematikusan rendezve egy kis gyűrűskönyvben volt, amiből bármikor bármilyen céllal (felvidítás vagy megnyugtatás) elő tudtam varázsolni egy dalt, egy játékot. 

Az óvodában lehet az egyes tevékenységekhez illeszteni őket.

  • Csak a közepéből. Említettük már, de fontossága miatt ismételjük: a foglalkozás tervének a keretét tartsuk tiszteletben, a részfeladatokat tervezzük úgy, hogy szükség esetén csökkenthessük őket. A foglalkozás tartalmi és érzelmi lezárása nagyon fontos. A gyermekek emlékezetében az összhatás rögzül érzelmeivel, így ezek tudatosítása, a jól végzett munka közös örömének megélése az egyik legfontosabb dolog.