12.2. Az óvoda belső kapcsolatrendszere
Az óvodában, mint minden szervezetben kapcsolatok rendszere működik, amelyekben vannak alá-fölérendeltségi, és mellérendeltségi viszonyok.
Az intézményi hierarchiában elfoglalt helytől függetlenül az intézménnyel közvetlen kapcsolatban lévők mindegyikének az kell, hogy legyen a célja, hogy a közösen megfogalmazott és elfogadott programokban oly módon tudjanak együttműködni, hogy az a kisgyermekek érdekét, fejlődését szolgálja. A pedagógiai szervezeti célok, feladatok megvalósulásának eredményességét a kapcsolatban lévők azon szándékán, elhatározásán múlik, hogy mennyire képesek összedolgozni kölcsönösen segíteni egymást.
A következőkben a szervezet (óvoda) belső kapcsolatait, azok jellemzőit, formáit vázoljuk fel.
Intézményvezetés kapcsolata a nevelőtestülettel
Tartalma:
- aktív részvétel az intézmény működését meghatározó döntések előkészítésében (PP, munkaterv, SZMSZ, Házirend)
- zavartalan kommunikáció áramlás biztosítása
- az új kollégák kiválasztásának és beilleszkedésének segítése, munkájuk nyomon követése
- szakmai-módszertani újítások ösztönzése/támogatása
- a nevelőtestületben keletkezett nézeteltérések konstruktív megoldásának a keresése
- a nevelők személyes problémáinak körültekintő kezelése
Kapcsolat az óvodapedagógusok között
Tartalma:
- egyenrangú munkatársként az önálló tevékenységek összekapcsolása az intézményi célok érdekében
- törekvés a jó munkahelyi légkör kialakítására
- egymás munkájának megbecsülése, tiszteletben tartása
- szolidaritás a munkatársak iránt
- lojalitás az óvoda, mint intézmény felé
- együttműködés a szakmai munkaközösségekben, alkalmi munkacsoportokban
- szakmai méltóság megtartása, etikai szabályok betartása
Kapcsolat az óvodapedagógus és az intézmény egyéb dolgozói között
Tartalma:
- közreműködés a nyugodt munkafeltételek megteremtésében
- segítőkészség tanúsítása egymás iránt
- egymás munkájának megbecsülése
- szolidaritás, lojalitás
- egymás iránti tisztelet, elfogadás
- az intézményi nevelési elvek azonos módon történő közvetítése a gyermekek, felnőttek felé
Kapcsolat a pedagógusok és a szülők között
Tartalma:
- kölcsönösségre épülő nyitottság, elfogadás
- partneri kapcsolat bevonása az intézményi célok megvalósításába
- találkozásaikat (szervezett és alkalmi) a korrekt információcsere, a problémák együttes megoldása jellemzi.
Alapelvek
Az óvodai nevelésünk együttesen a családi neveléssel – azt kiegészítve, esetenként hátránycsökkentő szerepet betöltve valósul meg. Ebben nagyon fontos folyamat a családok megismerése, elfogadása az együttműködésben a családhoz illesztett intervenciós gyakorlat működtetése, a megoldások keresése.
A nyitottság, elfogadás az együttérzés, őszinteség, és az a fajta kölcsönösség, hogy mindkét fél meg tudja hallgatni a másikat.
A szülő az óvodai intézmény kiválasztásával az ott dolgozók felé képviseli azt a bizalmat, hogy rájuk bízza gyermekét.
Elsődlegesnek tekintjük az óvodai évek alatt a partneri kapcsolat kiépítését:
tervezését, működtetését, mérését, értékelését.
Intézményünk működésének hatékonyságát növelve építjük be a szülői véleményeket, igényeket.
Természetesnek tekintjük a szülők eltérő elvárásait, igényeit az óvodai nevelést illetően.
Törekszünk a szülők sokoldalú megismerése.
Óvodai nevelésünk hatékonyságát a családokkal való kapcsolatunk intenzitása adja és mozgatja.
Cél
A szülővel való partneri kapcsolat kiépítése, a családok aktív bevonása a pedagógiai programban megfogalmazottak sikeres, hatékony és a gyermekek érdekeit szolgáló megvalósításának. Az együttműködés során érvényesítjük a segítségnyújtás családhoz illesztett megoldásait, oly módon, hogy minél több szervezett közös programokban vegyenek vészt.
Feladat
1. A kapcsolattartási formák tervezése, dokumentálása a csoportnaplóban, megvalósítása ütemezés szerint
2. Intézményi önértékelési folyamatokon keresztül feltárni a szülők véleményét, elégedettségét, és az eredményt beépíteni a hatékonyság, eredményesség érdekében az intézményi folyamatokba.
3. A sikeres együttnevelés érdekében minél több, változatosabb program szervezése, megvalósítása.
Kapcsolattartási formák
.
1. Az együttműködés formái és továbbfejlesztésének lehetőségei
- Az óvodáról készített írásos tájékoztató, PR anyag.
- Szülők részvétele az óvodai programokban.
- Beiratkozás előtti nyílt napok.
- Speciális témájú szülői értekezletek.
- Szakirodalom-ajánlás.
- Gyermekneveléssel kapcsolatos szakmai tanácsadás.
- A gondozási szokások összehangolása, az azonos elvek kialakítása és betartása.
- Dokumentációk nyilvánossá tétele.
2. A kapcsolattartás formái és továbbfejlesztésének lehetőségei
- A szülők közösségének kezdeményezésére igény és lehetőség szerint:
- Karácsonyi ajándékműsor.
- Alapítványi bálok.
- Gyermeknapi majális, Kerti party.
- Szülői értekezlet.
- Családlátogatás a szülők kérése alapján
- Fogadóóra.
- Napi rövid tájékoztató jellegű információcsere.
- Óvodaszék.
- Alapítványi kuratórium.
- Szülők részvétele a rendezvények szervezésében.
- Kívánságláda.
- Faliújság.
- Az óvodáért végzett közös munka a szülőkkel.
- Udvarrendezés alkalom szerint a szülők bevonásával.
- Munkadélután alkalomszerűen illetve aktualitáshoz kötötten.
A KAPCSOLATTARTÁS TÍPUSAI |
|||
1. SZABÁLYOZOTTSÁGA, LÉGKÖRE ALAPJÁN |
|||
FORMÁLIS |
INFORMÁLIS |
||
- családlátgatás - szülői értekezlet - fogadóóra - nyílt napok
|
- napi információcsere - közös ünneplések/rendezvények ( pl.: mikulásvárás, karácsony, jeles napok, farsang, gyermeknap, kirándulás, sportprogramok stb. ) - családtámogató programok (tréning, fórum, tanácsadás, előadások stb) - önkéntes munka ( pl.: udvarrendezés, mesterségek bemutatása, ajándékműsor a gyermekeknek, munkadélutánok) - szülők bevonása az intézményi döntéshozatalba: szülői szervezetek működtetése
|
||
2. MÓDJA |
|||
KÖZVETLEN (személyes) |
KÖZVETETT (nem személyes) |
||
hivatalos, szóbeli |
nem-hivatalos (informális) szóbeli |
hivatalos, írásbeli |
nem-hivatalos (informális) pl. sms; e-mail; csoport-honlap; zárt közösségi felület használata |
3. ESZKÖZEI |
|||
TRADICIONÁLIS |
MODERN |
||
- szóbeli megnyilvánulások - papír-alapú közlések |
- szó- vagy írásbeli megnyilvánulások IKT eszközökön keresztül pl. telefon, számítógép, web-felület: csoport-honlap; zárt közösségi felület használata |