Skip navigation

12.2. Az óvoda belső kapcsolatrendszere

Az óvodában, mint minden szervezetben kapcsolatok rendszere működik, amelyekben vannak alá-fölérendeltségi, és mellérendeltségi viszonyok.

Az intézményi hierarchiában elfoglalt helytől függetlenül az intézménnyel közvetlen kapcsolatban lévők mindegyikének az kell, hogy legyen a célja, hogy a közösen megfogalmazott és elfogadott programokban oly módon tudjanak együttműködni, hogy az a kisgyermekek érdekét, fejlődését szolgálja. A pedagógiai szervezeti célok, feladatok megvalósulásának eredményességét a kapcsolatban lévők azon szándékán, elhatározásán múlik, hogy mennyire képesek összedolgozni kölcsönösen segíteni egymást.

A következőkben a szervezet (óvoda) belső kapcsolatait, azok jellemzőit, formáit vázoljuk fel.

 

Intézményvezetés kapcsolata a nevelőtestülettel

Tartalma:

- aktív részvétel az intézmény működését meghatározó döntések előkészítésében (PP, munkaterv, SZMSZ, Házirend)

- zavartalan kommunikáció áramlás biztosítása

- az új kollégák kiválasztásának és beilleszkedésének segítése, munkájuk nyomon követése

- szakmai-módszertani újítások ösztönzése/támogatása

- a nevelőtestületben keletkezett nézeteltérések konstruktív megoldásának a keresése

- a nevelők személyes problémáinak körültekintő kezelése

 

Kapcsolat az óvodapedagógusok között

Tartalma:

- egyenrangú munkatársként az önálló tevékenységek összekapcsolása az intézményi célok érdekében

- törekvés a jó munkahelyi légkör kialakítására

- egymás munkájának megbecsülése, tiszteletben tartása

- szolidaritás a munkatársak iránt

- lojalitás az óvoda, mint intézmény felé

- együttműködés a szakmai munkaközösségekben, alkalmi munkacsoportokban

- szakmai méltóság megtartása, etikai szabályok betartása

 

Kapcsolat az óvodapedagógus és az intézmény egyéb dolgozói között

Tartalma:

- közreműködés a nyugodt munkafeltételek megteremtésében

- segítőkészség tanúsítása egymás iránt

- egymás munkájának megbecsülése

- szolidaritás, lojalitás

- egymás iránti tisztelet, elfogadás

- az intézményi nevelési elvek azonos módon történő közvetítése a gyermekek, felnőttek felé

Kapcsolat a pedagógusok és a szülők között

 

Tartalma:

- kölcsönösségre épülő nyitottság, elfogadás

- partneri kapcsolat bevonása az intézményi célok megvalósításába

- találkozásaikat (szervezett és alkalmi) a korrekt információcsere, a problémák együttes megoldása jellemzi.

 

Alapelvek

Az óvodai nevelésünk együttesen a családi neveléssel – azt kiegészítve, esetenként hátránycsökkentő szerepet betöltve valósul meg. Ebben nagyon fontos folyamat a családok megismerése, elfogadása az együttműködésben a családhoz illesztett intervenciós gyakorlat működtetése, a  megoldások keresése.

 A nyitottság,  elfogadás az együttérzés, őszinteség, és az a fajta kölcsönösség, hogy mindkét fél meg tudja hallgatni a másikat.

A szülő az óvodai intézmény kiválasztásával az ott dolgozók felé képviseli azt a bizalmat, hogy rájuk bízza gyermekét.

Elsődlegesnek tekintjük az óvodai évek alatt a partneri kapcsolat kiépítését:

tervezését, működtetését, mérését, értékelését.

Intézményünk működésének hatékonyságát növelve építjük be a szülői véleményeket, igényeket.

Természetesnek tekintjük a szülők eltérő elvárásait, igényeit az óvodai nevelést illetően.

Törekszünk a szülők sokoldalú  megismerése.

Óvodai nevelésünk hatékonyságát a családokkal való kapcsolatunk intenzitása adja és mozgatja.

 

Cél

A szülővel való partneri kapcsolat kiépítése, a családok aktív bevonása a pedagógiai programban megfogalmazottak sikeres, hatékony és a gyermekek érdekeit szolgáló megvalósításának. Az együttműködés során érvényesítjük a segítségnyújtás családhoz illesztett megoldásait, oly módon, hogy minél több szervezett közös programokban vegyenek vészt.

 

Feladat

1. A kapcsolattartási formák tervezése, dokumentálása a csoportnaplóban, megvalósítása ütemezés szerint

2. Intézményi önértékelési folyamatokon keresztül feltárni a szülők véleményét, elégedettségét, és az eredményt beépíteni a hatékonyság, eredményesség érdekében az intézményi folyamatokba.

3. A sikeres együttnevelés érdekében minél több, változatosabb program szervezése, megvalósítása.

Kapcsolattartási formák

.

 1.  Az együttműködés formái és továbbfejlesztésének lehetőségei

  • Az óvodáról készített írásos tájékoztató, PR anyag.
  • Szülők részvétele az óvodai programokban.
  • Beiratkozás előtti nyílt napok.
  • Speciális témájú szülői értekezletek.
  • Szakirodalom-ajánlás.
  • Gyermekneveléssel kapcsolatos szakmai tanácsadás.
  • A gondozási szokások összehangolása, az azonos elvek kialakítása és betartása.
  • Dokumentációk nyilvánossá tétele.

   2. A kapcsolattartás formái és továbbfejlesztésének lehetőségei

  • A szülők közösségének kezdeményezésére igény és lehetőség szerint:
    • Karácsonyi ajándékműsor.
    • Alapítványi bálok.
    • Gyermeknapi majális, Kerti party.
  • Szülői értekezlet.
  • Családlátogatás a szülők kérése alapján
  • Fogadóóra.
  • Napi rövid tájékoztató jellegű információcsere.
  • Óvodaszék.
  • Alapítványi kuratórium.
  • Szülők részvétele a rendezvények szervezésében.
  • Kívánságláda.
  • Faliújság.
  • Az óvodáért végzett közös munka a szülőkkel.
  • Udvarrendezés alkalom szerint a szülők bevonásával.
  • Munkadélután alkalomszerűen illetve aktualitáshoz kötötten.

A KAPCSOLATTARTÁS TÍPUSAI

1. SZABÁLYOZOTTSÁGA, LÉGKÖRE ALAPJÁN

FORMÁLIS
(kötött, jogszabályban meghatározott, szabályozott)

INFORMÁLIS
 (kötetlen, nem kötelező)

- családlátgatás

- szülői értekezlet

- fogadóóra

- nyílt napok

 

- napi információcsere

- közös ünneplések/rendezvények ( pl.: mikulásvárás, karácsony, jeles napok, farsang, gyermeknap, kirándulás, sportprogramok stb. )

- családtámogató programok (tréning, fórum, tanácsadás, előadások stb)

- önkéntes munka ( pl.: udvarrendezés, mesterségek bemutatása, ajándékműsor a  gyermekeknek,  munkadélutánok)

- szülők bevonása az intézményi döntéshozatalba: szülői szervezetek működtetése

 

2. MÓDJA

KÖZVETLEN (személyes)

KÖZVETETT (nem személyes)

hivatalos, szóbeli

nem-hivatalos (informális) szóbeli

hivatalos, írásbeli
(pl. levél; szórólap; plakát)

nem-hivatalos (informális)

 pl. sms; e-mail; csoport-honlap; zárt közösségi felület használata

3. ESZKÖZEI

TRADICIONÁLIS

MODERN

-          szóbeli megnyilvánulások

-          papír-alapú közlések

-          szó- vagy írásbeli megnyilvánulások IKT eszközökön keresztül pl. telefon, számítógép, web-felület: csoport-honlap; zárt közösségi felület használata