Skip navigation

2.3. A pedagógusok szakmai személyisége, professzionalizmusának jegyei

Mint előzőleg már említettük, az „ideális”, a sikeres pedagógus legfontosabb képességeit nagyon nehéz meghatározni. Több mint egy évszázada újra és újra próbálják a kutatók megfogalmazni, de pontos listákat nem lehet létrehozni. Vannak képességek, amelyek velünk születnek, de fejleszthetőek is, vannak, amik szakszerűen kifejleszthetőek. Sok tényezőtől függ, hogy egy adott pedagógus mitől jó. Ha megfordítjuk a kérdést, akkor közelebb kerülhetünk a megoldáshoz: melyek azok a képességek, képességcsoportok, amik nélkül biztosan nem dolgozhat hatékonyan egy 21. századi pedagógus? Milyen a szakmai személyisége?

Az olvasó is biztosan ismeri a kínaiak harmóniát jelképező ábráját, a jin és jang ellentétét és egymás kiegészítését ábrázoló jelképet. Blömeke és Delaney (2012) munkájában találhatjuk a pedagógusok (ideális) szakmai személyiségét ábrázoló modellt, mely  erre a gondolatra épül: a szakmai személyiség kognitív képességeket magába foglaló, és az affektív – motivációs jellemzőket átfogó rész egymás nélkül nem létezik, azonos terjedelmük és együttműködésük a harmonikus pedagógus személyiség alapja.

A pedagógusok szakmai személyisége
Blömeke and Delaney nyomán (2012)

Ha a modell alapján gyűjtenénk össze a legfontosabb képességcsoportokat,  a manapság általánosan ismert, de a pedagógiába szervesen nem beépítettekkel vegyítve, véleményünk szerint az óvodapedagógusok számára az alábbiak lennének a leglényegesebbek.

 

Óvodapedagógusok szakmai személyiségének alapjai

Kognitív tartalmak

(1)    IQ és műveltség

(2)    konstruktív vagy didaktikai képesség (tudjon ’tanítani’, olyan pedagógiai szituációkat tervezni, amelyben a gyermekek önállóan, szinte észrevétlenül, játékokon keresztül, jókedvűen tanulnak);

(3)    kommunikációs képesség

(4)    szervezőképesség (tervezés – szervezés – lebonyolítás – alkalmazkodás – döntés, stb.)

Érzelmi-motivációs jellemzők

(5)    EQ: érzelmi intelligencia

(6)    SQ: társas intelligencia, hatóképesség

(7)    vezetői képesség (irányítani tudás, határozottság, következetesség, igazságosság, empátia és tolerancia, objektivitás, stb.)

(8)    önreflexió, önirányítás, önfejlesztés képessége

(9)    kreativitás

(10) játszani tudás

(11) flow-alkalmasság

 

Ezt a sort is folytathatnánk természetesen. A tudományos kutatók a listák és képességcsoportok helyett két különféle úton igyekeznek meghatározni a nehezen meghatározhatót: mitől jó a pedagógus, milyenné kellene válni a kezdő, illetve a pályán lévő pedagógusoknak. Az OECD Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (angolul Organisation for Economic Co-operation and Development) közel két évtizede fogalmazta meg azokat az általános kritériumokat, amelyekkel a világ minden pedagógusának rendelkeznie kellene.

 

A pedagógiai professzionalizmus jegyei az OECD szerint

 

 

OECD magyarázat

Szakértelem

A tanított szakterülettel összefüggő tudás, amellyel kapcsolatban a folyamatos megújulás szükségessége kap egyre növekvő hangsúlyt.

-          LLL

-          önfejlesztés

Pedagógiai know-how

A tudás átadásának és a kompetenciák fejlesztésének a technológiái, amelyeken belül egyre nagyobb figyelmet kapnak a tanulásra való motiválás, az együttműködésre késztetés és a kreativitás.

-          módszertani eszköztár folyamatos bővítése

A technológia értése

A hangsúly azon a képességen van, hogy az új technológiákat a tanítási-tanulási folyamat integrált részévé tegyék

Szervezeti kompetencia és együttműködés

A tanítást az új professzionalizmust egyértelműen kollektív teamben végzett tevékenységnek tekinti, amelynek intézményes kereteit a „tanuló szervezetként” működő iskola adja.

-          team-munkára való alkalmasság

-          együttműködési képesség

Rugalmasság

A pedagógus szakma tartalma és a munkavégzéssel kapcsolatos elvárások a szakmai karrier során több alkalommal is változhatnak.

-          önfejlesztés

-          továbbképzés

-          átképzés

Mobilitás

Gyakorivá válik a tanári szakmák és más szakmák közötti átlépés, sőt egyenesen előnnyé válik, ha valaki más területen is szakmai tapasztalatokat szerez.

Nyitottság

A pedagógus szakma meghatározó sajátossága a nyitottság a külső szereplők, a partnerek felé és az együttműködés a szakmán kívüli érdekeltekkel.